Předmět: Syntax českého jazyka

« Zpět
Název předmětu Syntax českého jazyka
Kód předmětu KCL/PSCJB
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Škodová Svatava, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1. Struktura věty. Rozlišení věty a výpovědi. Větné vztahy významové a formální. 2. Typologie větných členů, formální a sémantická kritéria. 3. Gramatická a sémantická stavba základových větných struktur. Typologie predikátů, větné vzorce, participanty a jejich sémantické role. 4. Mezipropoziční vztahy. Typologie souvětí. Syntaktická kondenzace. 5. Aktuální členění výpovědi a slovosled. 6. Hierarchizace větné propozice. 7. Komunikační funkce výpovědí, výpovědní formy. Přímé a nepřímé vyjádření komunikační funkce. Témata seminářů: Témata seminářů navazují na přednášená témata; problematika je nahlížena z úhlu pohledu její prezentace v učebnicích a vyučování českého jazyka na ZŠ). 1. Úvodní seminář: seznámení se s obsahem semináře, metodami, požadavky. Reflektování vstupní úrovně znalosti studentů. Reflektování vlastního přístupu k výuce syntaxe. 2. Analýza textu z hlediska základních textových jednotek (syntagma, fráze, věta, polopredikativní konstrukce, souvětí; rozlišování věty a výpovědi). 3. Analýza formálních a sémantických vztahů ve větě. 4. Analýza odchylek od pravidelné větné stavby. 5. Větné vzorce v češtině - valenční a intenční analýza. TEST. 6. Lexikálně kognitivní analýza syntaktických prostředků v textu. Prezentace syntaktických herních aktivit. 7. Analýza souvětí z hlediska mezivětných a mezipropozičních vztahů. Prezentace syntaktických herních aktivit. 8. Prostředky aktuálního členění výpovědi - slovosled, intonace, prostředky syntaktické a lexikální. Prezentace syntaktických herních aktivit. 9. Prostředky vyjadřování komunikačních funkcí v češtině. Prezentace syntaktických herních aktivit. 10. Prezentace analýz učebnic. 11. Prezentace analýz učebnic. 12. Prezentace analýz učebnic. 13. Prezentace analýz učebnic. 14. Reflex semináře Pro předmět je vytvořen paralelní Moodle kurz, v němž studenti najdou texty ke studiu, odkazy na zvukové záznamy přednášek, podklady pro semináře. V prostředí Moodlu jsou také odevzdávány veškeré úkoly, seminární práce a prezentace. Studijní opory - E-learningová podpora v Moodle (zadání, pracovní listy, metodické poznámky, reflexní formuláře). - Učebnice českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ a SŠ. - Didaktické materiály k tvorbě textových cvičení a her. - Průvodce implementací KRAAU a metodické materiály k formativnímu hodnocení a responzivní výuce. Literatura Základní: - Grepl, M. - Karlík, P.: Skladba spisovné češtiny. Praha: SPN, 1986. - Grepl, M. - Karlík, P.: Skladba češtiny. Olomouc: Votobia, 1998. - Adam, R. a kol.: Gramatické rozbory češtiny. Praha: Karolinum, 2007. - Čechová, M. a kol.: Čeština - řeč a jazyk. Praha: ISV, 2000 / SPN, 2011. - Styblík, V. - Čechová, M. - Hauser, P. - Hošnová, E.: Základní mluvnice českého jazyka. Praha: SPN, 2004. Doporučená: - Příruční mluvnice češtiny. Brno: NLN, 1998. - Články v časopisech Naše řeč, Slovo a slovesnost, Český jazyk a literatura. - Materiály MŠMT k KRAAU, formativnímu hodnocení a responzivní výuce. - Čechová, M. - Styblík, V.: Čeština a sloh (propojení syntaxe a práce s textem).

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), E-learning, Prezentace práce studentů, Samostudium studentů
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 48 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět rozšiřuje poznatky z oblasti větněčlenské syntaxe, dále seznamuje se syntaxí valenčně-intenční a se základními pojmy syntaxe textu. Předmět navazuje na předpokládané znalosti větněčlenské závislostní syntaxe v rozsahu základní a střední školy. V přednáškách jsou představena zásadní syntaktická témata zohledňující produkci a recepci textu, která jednak syntatizují předpokládané syntaktické znalosti, jednak přesahují rámec obvykle prezentovaných znalostí tradiční závislostní syntaxe. Náplní seminářů je praktická syntaktická analýza textů z různých stylových oblastí, ale i kreativní syntaktická cvičení; průvodní dovedností všech analýz je i morfosyntaktická korektura textu. Důraz je kladen na aplikaci poznatků z větněčlenské, valenčně-intenční a textové syntaxe při interpretaci, úpravě a tvorbě textů. Zohledňován je aspekt didaktický a jednotlivá témata jsou diskutována z úhlu pohledu jejich prezentace v učebnicích ČJ a jejich výuky na ZŠ.
Předmět rozšiřuje poznatky z oblasti větněčlenské syntaxe, dále seznamuje se syntaxí valenčně-intenční a se základními pojmy syntaxe textu. Předmět navazuje na předpokládané znalosti větněčlenské závislostní syntaxe v rozsahu základní a střední školy. V přednáškách jsou představena zásadní syntaktická témata zohledňující produkci a recepci textu, která jednak syntatizují předpokládané syntaktické znalosti, jednak přesahují rámec obvykle prezentovaných znalostí tradiční závislostní syntaxe. Náplní seminářů jsou skupinové prezentace vybraných témat a společná diskuse o nich. Důraz je kladen na propojení syntaktické látky s jeho prezentací v učebních materiálech základní školy. Pro studenty oboru Český jazyk je zohledňován je aspekt didaktický a jednotlivá témata jsou diskutována z úhlu pohledu jejich prezentace v učebnicích ČJ a jejich výuky na ZŠ. Pro studenty oboru Filologie je akcentován aspekt funkce daných syntaktických prostředků v produkci a percepci textu. Student po absolvování kurzu: - rozlišuje větu a výpověď a chápe jejich funkci v komunikaci i při stavbě textu (kompetence 2.2, 2.3), - provede syntaktický rozbor a vysvětlí jeho význam pro interpretaci textu, - orientuje se v kohezi a koherenci textu a propojuje je s výstavbou věty, - dokáže identifikovat typické syntaktické chyby v žákovských projevech a navrhnout zpětnou vazbu (KRAAU 4.2), - připraví didaktické aktivity, které vedou žáky k vědomému využívání větných struktur při psaní a mluvení, - poskytne a přijme konstruktivní zpětnou vazbu ke skupinovým projektům (KRAAU 4.2), - reflektuje vlastní učení i profesní růst a je schopen sebehodnocení (KRAAU 4.3, 6.1).
Předpoklady
- Znalost základní české mluvnice (větněčlenská syntax na úrovni gymnázia). - Schopnost pracovat s odborným textem a analyzovat jazykový materiál. - Ochota aktivně se zapojit do kooperativního učení, skupinové práce, prezentací a reflexe.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta, Prezentace skupinové práce, Ústní prezentace samostatné práce studenta

Požadavky na studenta - Aktivní účast na seminářích. - Úspěšné absolvování kontrolního testu v Moodle. - Skupinová práce: Analýza učebnic podle zadaných parametrů, prezentace výsledků. - Skupinová práce: Vypracování a prezentace 4 didaktických her propojených s analyzovanými učebnicemi. Zpracování včetně metodického listu. Pretestace her v semináři a zapracování zpětné vazby. - Aktivní účast na poskytování a přijímání zpětné vazby (KRAAU 4.2). - Závěrečná reflexe k míře osvojení kompetencí (KRAAU 4.3, 6.1). - Prostudování 10 odborných textů a diskuse nad nimi během ústní zkoušky. Aktivní spolupráce v seminářích, včetně splněných domácích úkolů. Splnění docházkové povinnosti podle studijního řádu. Složení výsledné známky: 25% výsledné známky: Aktivní účast v seminářích v rozsahu 70% výuky. Pokud vaše je vaše účast v seminářích nižší než 70%, získáváte 0% z této části známky. 25% výsledné známky: Zpracování analýzy vybraného jevu ve 3 učebnicích ZŠ. 25% výsledné známky: Zpracování syntaktických herních aktivit (včetně pracovního listu), jejich prezentace v semináři, zapracování zpětné vazby. 15% absolvování testu ověřujícího znalost větných členů a souvětí 10% výsledné známky: Diskuse nad odbornými texty
Doporučená literatura
  • Viz obsah předmětu.
  • Viz obsah předmětu.
  • Viz obsah předmětu.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr