Vyučující
|
-
Janosik-Bielski Marek, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: " Periodizace starší české literatury. Jazyková charakteristika starších českých textů. Tematická a žánrová charakteristika starších českých textů. Funkce textu ve starší české literatuře. " Proměny staršího českého písemnictví v souvislosti s proměnami evropské kultury. Proměny literárněhistorického přístupu ke starší české literatuře. Vydávání starších českých textů z pohledu textologie a editologie. " Staroslověnské písemnictví Velké Moravy. Staroslověnské písemnictví po zániku Velké Moravy. " Latinské písemnictví ve středověku. Německé písemnictví ve středověku. " Česká středověká lyrika. Česká středověká epika. Literatura doby husitské. " Latinská literatura v období humanismu. Česká literatura v období humanismu. " Baroko a konceptualismus. Latinská literatura v období baroka. Česká literatura v období baroka. Starší české drama. Semináře: Smyslem kursu je pochopení základních historických a literárních trendů jednotlivých historických období v evropských souvislostech a získání vědomostního základu pro orientaci v konkrétních otázkách seminárních témat. V seminářích se rozvíjejí a prohlubují vybraná témata: zvláštní pozornost je věnována formě referátů a práci s texty (primární i sekundární literatura), jakož i jejich následné reflexi. Důraz je kladen také na disciplinární přesahy ve smyslu lingvo-literární historie. Tematické okruhy reflektované v referátech a seminárních rozpravách: " Vymezení předmětu semináře a periodizace starší české literatury. " Seznámení s odbornou literaturou, s pojímáním starší české literatury a s odbornou terminologií. " Středověké pojetí originality a otázka autorství. " Symboličnost a alegoričnost středověké literatury. " Iroskotská a byzantská (cyrilo-metodějská) mise a jejich vliv na politické a kulturní prostředí v našem regionu. " Staroslověnština a latina v české středověké literatuře a počátky českého písemnictví. " Média středověké literární komunikace. " Žánrový model české literatury raného a vrcholného středověku. " Prolínání duchovní a světské motiviky v české středověké literatuře. " Staročeské drama. " Česká literatura v XV. století - humanismus a renesance, reformace, knihtisk a jeho vliv na literární provoz. " Česká literatura v XVI. století a její žánrový model. " Baroko - nový životní směr v Evropě, definice pojmu, rysy, literární projevy, žánrový model. " Česká literatura v XVII. století a v první polovině století XVIII. - nová rétorika, konceptualismus a alamódnost. " Literární projevy katolického a evangelického baroka - společné rysy a specifika. " Česká literatura v druhé polovině XVIII. století - rokoko, osvícenství, klasicismus. " Faktory vzniku českého národního obrození - kontinuita a diskontinuita české lingvo-literární historie. " Charakter staročeského překládání a převádění textů z cizích jazyků do jazyka českého. " Tradice biblických překladů a gramatikářství. " Projevy vlastenectví ve starší české literatuře. " Hymnografická tradice ve starší české literatuře. " Humor ve starší české literatuře. " Významní autoři starší české literatury. " Významní badatelé ve vztahu ke starší české literatuře. " Způsoby vydávání památek starší české literatury (kniha klasická, zvuková, elektronická, webové rozhraní aj.). Povinná literatura: HRABÁK, J. a B. HAVRÁNEK. Dějiny české literatury I. Praha: ČSAV, 1959. LEHÁR, J., A. STICH, J. JANÁČKOVÁ a J. HOLÝ. Česká literatura od počátků k dnešku. Praha: NLN, 1998. ISBN 978-80-7106-963-8 LEHÁR, J. a A. STICH. Česká literatura od počátků k dnešku. Kniha textů I. Praha: NLN, 2000. ISBN 978-80-7106-285-5 Lexikon české literatury. Osobnosti, díla, instituce 1-4. Praha: Academia, 1985-2008.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem je získání základního vhledu do dané problematiky - přehled základních historicko-společenských souvislostí a orientace v literárních směrech jednotlivých epoch na pozadí evropského vývoje a také pochopení samotného pojmu starší české literatury. Student by měl získat zázemí pro orientaci v dané problematice a schopnost syntetizujícího pohledu na nejrozsáhlejší úsek české literární historie.
Od Proglasu po národní obrození. Cílem předmětu je získání základního vhledu do dané problematiky - přehled základních historicko-společenských souvislostí a orientaci v literárních směrech jednotlivých epoch na pozadí evropského vývoje a také pochopení samotného pojmu starší české literatury. Student by měl získat zázemí pro orientaci v dané problematice a schopnost syntetizujícího pohledu na nejrozsáhlejší úsek české literární historie.
|
Předpoklady
|
LIP
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Pravidelná účast, aktivita na semináři a systematická domácí příprava (průběžná četba zadané literatury a její reflexe formou referátu a diskuse). Závěrečná zkouška.
|
Doporučená literatura
|
-
Viz obsah předmětu.
-
Viz obsah předmětu.
-
VIZ PŘEHLED LÁTKY.
|