Předmět: Textologie a ediční praxe

« Zpět
Název předmětu Textologie a ediční praxe
Kód předmětu KCL/PTEX
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Koudelková Eva, Mgr. Ph.D.
  • Janosik-Bielski Marek, Mgr.
Obsah předmětu
Přehled témat: " Definice pojmů text a textologie a charakteristika disciplíny " Základní pojmy systémové textologie " Textologická a ediční fáze " Určení výchozího textu " Základní cíl editorovy práce " Textové prameny a dokumentační materiál " Atribuce textu " Realizace textu a díla " Metody sestavování stemmatu " Typy edic a jejich uspořádání Kritika výchozího textu a kanonický text " Úprava textu k vydání Uspořádání spisů a jednotlivých svazků " Komentář a ediční poznámka " Tři fáze textu " Textologie a ediční problematika starší české literatury " Historické uvedení do dnešní situace ve vydávání literárních děl " Úprava pravopisu (kvantita, kvalita hlásek, slovní tvary, syntax, interpunkce, základní jazykové pomůcky) Povinná literatura: ŠPIRIT, Michael. Textologie dnes. Příručka pro začínající editory. Praha: Ústav pro českou literaturu. AV ČR, 2020. FLEIŠMAN, Jiří a Michal KOSÁK. Editor a text. Úvod do praktické textologie. 2. vyd. Praha, Litomyšl: Paseka, 2006. Doporučená literatura: DAŇHELKA, Jiří. Otázky výstavby a proměn textu: Příspěvek k práci textologické a ediční komise Mezinárodního komitétu slavistů. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Facultas Philosophica, sv. 47. Philologica, sv. 25. 1968, s. 7-17. FLEIŠMAN, JIŘÍ A Michal KOSÁK. Podoby textologie. Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2010. VAŠÁK, Pavel. Textologie: Teorie a ediční praxe. Praha: Karolinum, 1993. VAŠÁK, Pavel. Metody určování autorství. Praha: Academia, 1980.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Demonstrace
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem tohoto teoreticko-praktického semináře z pomezí věd o jazyce a literatuře je seznámení se základy textologické teorie a s hlavními problémy při vydávání česky psaných textů z různých období. Důraz je kladen na celkové pojetí vzhledem k zamýšlenému vnímateli a typu edice, na jazykové a pravopisné úpravy textu, příp. také na grafickou stránku písemností a na zvyklosti při provádění korektur.
Cílem tohoto teoreticko-praktického semináře z pomezí věd o jazyce a literatuře je seznámení se základy textologické teorie a s hlavními problémy při vydávání česky psaných textů z různých období. Důraz je kladen na celkové pojetí vzhledem k zamýšlenému vnímateli a typu edice, na jazykové a pravopisné úpravy textu, příp. také na grafickou stránku písemností a na zvyklosti při provádění korektur.
Předpoklady
JAP

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Rozhovor, Systematické pozorování studenta

Podmínkou pro získání zápočtu je pravidelná a především aktivní účast (diskuse, jednotlivé či skupinové zpracování úkolů, průběžná četba literatury a její reflexe formou referátu). Závěrečná atestace pak ověřuje jak dílčí vědomosti, tak schopnost kontextového uvažování na základě stanovených kritérií (modelová situace).
Doporučená literatura
  • Viz obsah předmětu.
  • VIZ PŘEHLED LÁTKY.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr