Předmět: Úvod do studia lingvistické bohemistiky

« Zpět
Název předmětu Úvod do studia lingvistické bohemistiky
Kód předmětu KCL/PUBS
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Janovec Ladislav, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Kurs je zaměřen na opakování, prohloubení, ujasnění a systematizaci poznatků získaných během výuky českého jazyka na základní a střední škole, a to v rovině teoretické (přednášky) i praktické (procvičování na seminářích). Přednášky: Jazyk, vznik, dělení jazyků. Slovanské jazyky. Stratifikace češtiny. Jazyk jako znakový systém, znakové teorie, sémiotika a sémantika. Lingvistika a lingvistická paradigmata. Historicko-srovnávací paradigma. Strukturní paradigma. Systém jazyka, jazykové roviny a jejich podrobná charakteristika. Grafika, pravopis, grafická stránka jazyka. Pravopis češtiny. Vztah foném, hláska, písmeno. Druhý obrat k jazyku, komunikačně-pragmatické paradigma. Styl, text, diskurz, pragmatika. Kognitivně-lingvistický přístup k analýze jazyka. Základy praslovanštiny a staroslověnštiny, vznik a vývoj češtiny. Shody a rozdíly ve slovanských jazycích. Semináře - tematické okruhy: " Komplexní jazykové rozbory. " Slovanské jazyky a jejich diferenciace. " Stratifikace češtiny. " Vývojové tendence češtiny. " Stylové a funkční hodnoty dublet, expresivita. Povinná literatura: ČERMÁK, F. Jazyk a jazykověda. Přehled a slovníky. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-1946-0. HRBÁČEK, J. Úvod do studia českého jazyka. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 978-80-7066-869-5. Internetová jazyková příručka [online]. Praha: Ústav pro jazyk český. Dostupné z: http://prirucka.ujc.cas.cz/. KARLÍK, P., M. NEKULA a J. PLESKALOVÁ, eds. CzechEncy - Nový encyklopedický slovník češtiny online [online]. Brno: Masarykova univerzita, 2012-2018. Dostupné z: https://www.czechency.org/index.html. Nová slova v češtině 1, 2. Praha: Academia, 1998, 2004 (viz též http://lexiko.ujc.cas.cz/heslare/). PASTYŘÍK, S. Základní jazykovědné a stylistické pojmy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2010. ISBN 978-80-7435-0481. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. Praha: Academia, 1994 (viz též http://lexiko.ujc.cas.cz/heslare/). Slovník spisovného jazyka českého. Úvod k 1. svazku. Praha: Academia, 1960, 1989 (viz též http://lexiko.ujc.cas.cz/heslare/). VEČERKA, R. Základy slovanské filologie a staroslověnštiny. Brno: Masarykova univerzita, 2002. ISBN 80-210-2961-7. Doporučená literatura: HOFFMANNOVÁ, J., J. HOMOLÁČ, J. a K. MRÁZKOVÁ. Syntax mluvené češtiny. Praha: Academia, 2019. ISBN 978-80-200-2961-4 JANČÁKOVÁ, J., M. KOMÁREK, M. a O. ULIČNÝ, eds. Spisovná čeština a jazyková kultura 1993. Sv. 1, 2. Praha: UK, 1995. ISBN 80-85899-02-7. PETR, J. Základy slavistiky. Praha: SPN, 1984. ŠIMANDL, J., ed. Slovník afixů užívaných v češtině. [online]. Praha: ÚJČ. Dostupné z: http://www.slovnikafixu.cz/. ŠTÍCHA, F. a kol. Akademická gramatika spisovné češtiny. Praha: Academia, 2013. ISBN 978-80-200-2205-9 ULIČNÝ, O. Jazyk - jazykověda - komunikace. AUC, Slavica Pragensia 38. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-0813-8 VEČERKA, R. Charakteristiky současných slovanských jazyků v historickém kontextu. Praha: Euroslavica, 2010. ISBN 978-80-8549-487-7

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Pozorování
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
Výstupy z učení
Kurs je zaměřen na opakování, prohloubení, ujasnění a systematizaci poznatků získaných během výuky českého jazyka na základní a střední škole, a to v rovině teoretické (přednášky) i praktické (procvičování na seminářích).
Kurs je zaměřen na opakování, prohloubení, ujasnění a systematizaci poznatků získaných během výuky českého jazyka na základní a střední škole, a to v rovině teoretické (přednášky) i praktické (procvičování na seminářích).
Předpoklady
SŠ znalosti užití a systému českého jazyka

Hodnoticí metody a kritéria
Kombinovaná zkouška, Ústní zkouška, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Rozhovor

Zkouška: 1. Úspěšně splnit písemné práce dle požadavků vyučujícího (písemná práce z terminologie a druhů slovanských jazyků, tři korektury textu a tři rozbory vycházející primárně ze znalostí, které student získal na základní a střední škole, ale také z poznatků osvojených si na přednáškách a seminářích). Tato část se plní průběžně po celý semestr a/nebo zkouškové podle počtu pokusů. (Pro studenty starších akreditací jde o požadavek k zápočtu.) 2. Ústní část v rozsahu předepsané studijní literatury a přednášek.
Doporučená literatura
  • Viz obsah předmětu.
  • Viz obsah předmětu.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr