Předmět: Český jazyk a literatura 2

« Zpět
Název předmětu Český jazyk a literatura 2
Kód předmětu KCL/PZCJ2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Váňová Kateřina, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cílem předmětu je prezentovat literaturu pro děti a mládež (dále LDM) a její specifické rysy, vývojové dominanty, žánrovou typologii, podrobněji představit reprezentativní autory a vybraná díla (česká i světová). Pozornost je věnována zejména titulům, s nimiž se dětský čtenář setkává v čítankách pro 1. ZŠ. Cílem seminářů je mj. diskuse nad přečtenou literaturou a snaha vést studenty samostatně a erudovaně interpretovat texty klasické i současné literatury pro děti a mládež.? Přednášky: 1. Pojem, vznik a vývoj LDM; začlenění LDM do systému slovesného umění; specifické rysy LDM 2. Intencionální a neintencionální složka četby dětí a mládeže 3. Žánrová struktura literatury pro děti a mládež (zejm. mladší školní věk) 4. Vybrané témata z teorie LDM 5. Žánry zastoupené v čítankách pro 1. stupeň ZŠ 6. Česká LDM v čítankách pro 1. stupeň ZŠ (autoři a díla) 7. Světová LDM v čítankách pro 1. stupeň ZŠ (autoři a díla) Semináře: 1. Pohádka lidová 2. Pohádka autorská (2 semináře) 3. Próza s dětským hrdinou (2 semináře) 4. Poezie lidová vs moderní (2 semináře) 5. Nonsens v literatuře pro děti a mládež 6. Dobrodružná literatura a její vybrané subkategorie 7. Mýty, pověsti a jejich adaptace v LDM 8. Uměleckonaučná literatura pro děti a mládež 9. Aktuální tématy v současné LDM (2 semináře) 10. Komiks, ilustrátoři dětských knih, časopisy pro děti Literatura: Povinná: JANÁČKOVÁ, Blanka. Přehled vývoje literatury pro děti a mládež. Ústí nad Labem, 2009. ISBN 978-80-7414-146-1. 80-7220-185-8. SEGI LUKAVSKÁ, Jana. Dítěti vstříc: teorie literatury pro děti a mládež. Brno: Host, 2018. Teoretická knihovna. ISBN 978-80-7577-413-2. TOMAN, Jaroslav. Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti (Tvorba - recepce - reflexe). České Budějovice: Nakladatelství Vlastimil Johanus, 2008. ISBN 978-80-904247-2-2. URBANOVÁ, Svatava a Milena ROSOVÁ. Žánry, osobnosti, díla: (historický vývoj žánrů české literatury pro mládež - antologie). Vyd. 5. (upr. a dopl.). Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2005. ISBN 80-7368-046-7. URBANOVÁ, Svatava et al. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století. Olomouc: Votobia, 2004. ISBN 80-7220-185-8. www.nejlepsiknihydetem.cz Doporučená: DOROVSKÝ, Ivan, Vlasta ŘEŘICHOVÁ a Athena ALCHAZIDU. Slovník autorů literatury pro děti a mládež. Praha: Libri, 2007. ISBN 978-80-7277-314-5. HOŠEK, Pavel. Kouzlo vyprávění: proměňující moc příběhu a "křest fantazie" v pojetí C. S. Lewise. Praha: Návrat domů, 2013. ISBN 978-80-7255-293-1. CHMELÍKOVÁ, V. Světová literatura pro děti a mládež. Plzeň: Západočeská univerzita, 1998. ISBN 80-7082-440-9. JANÁČKOVÁ, B. Světová literatura pro děti a mládež s texty k interpretaci. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2008. ISBN 978-80-7414-050-1. ŠUBRTOVÁ, Milena. Slovník autorů literatury pro děti a mládež 2. Čeští spisovatelé. Brno: Libri, 2012. ISBN 978-80-7277-506-4. ŠUBRTOVÁ, Milena. Handicap a jeho zobrazení v literatuře pro děti a mládež v druhé polovině 20. století a na počátku 21. století. In SIEGLOVÁ, N., ZÍTKOVÁ, J. et al. Otázky komunikace a téma handicapu se zřetelem k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. Questions of Communication and the Topic of Handicap Regarding Pupils with Special Educational Needs. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. s. 139-154, 16 s. ISBN 978-80-210-6053-1. URBANOVÁ, Svatava. Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc: Votobia, 2003. ISBN 80-7198-548-1. TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. České Budějovice: PdF, 1992. ISBN 80-7040-055-2. TOMAN, Jaroslav. Trivialita a kýč v literatuře pro děti a mládež. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2000. ISBN 80-7204-140-1. Vybrané články z časopisů Zlatý máj, Ladění

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je poskytnout studentům souvislé a ucelené informace z oboru morfologie ve spojení s didaktickými aspekty problematiky a upravené pro potřeby učitelství 1. stupně ZŠ.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Aktivní účast na seminářích; kvalitní příprava dle zadání pedagoga; referát prezentovaný během seminářů (individuální/skupinový); odevzdání čtenářského portfolia v rozsahu minimálně 15 titulů literatury pro děti a mládež; písemná zkouška v rozsahu okruhů učiva
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr