Předmět: Vybrané kapitoly z didaktiky českého jazyka a literatury

« Zpět
Název předmětu Vybrané kapitoly z didaktiky českého jazyka a literatury
Kód předmětu KCL/VKD
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Kotenová Michaela, Mgr.
  • Pacovská Jasňa, doc. PhDr. CSc.
Obsah předmětu
Přednášky: 1. Kognitivní a komunikační orientace výuky mateřského jazyka. 2. Rámcové vzdělávací programy ? jejich analýza. 3. Vzdělávací a výchovná složka mateřského jazyka. 4. Transdisciplinární charakter výuky mateřského jazyka. 5. Specifika řeči děti a mládeže a jejich zohlednění v didaktice mateřského jazyka. 6. Dialogičnost ve výuce češtiny. 7. Komunikační dovednosti a výuka. Semináře: Seminář je věnován aplikaci teoretických poznatků z přednášek. Pozornost se soustředí na analýzu didaktických materiálů v souvislosti s kurikulárními dokumenty; na schopnost studentů vytvářet vlastní materiály se zaměřením na motivaci, kreativitu, dialogické formy výuky a využití kognitivních přístupů k jazyku. Zdůrazněn je rovněž interdisciplinární charakter výuky. Tematické okruhy: 1. Osobnost učitele češtiny ? odborná erudice, didaktické schopnosti a osobnostní vlastnosti. 2. Pragmatické aspekty výuky češtiny a jejich motivační charakter. 3. Sonda do učebnic češtiny. 4. Interdisciplinární vztahy. 5. Průřezová témata. 6. Analýza didaktických textů a jejich vlastní tvorba. 7. Rozvíjení čtenářské gramotnosti. 8. Estetická výchova v hodinách ČJL. 9. Výchova filmového a divadelního diváka. 10. Způsoby obohacování slovní zásoby. 11. Rozvíjení komunikačních dovedností. 12. Klima ve třídě (psycholingvistika, sociolingvistika). 13. Příprava na pedagogické praxe. Povinná literatura: ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV, 1998. ISBN 80-85866-32-3. HAUSENBLAS, Karel. Učební styl v soustavě stylů funkčních. In: MACUROVÁ, A., P. MAREŠ, eds. Od tvaru k smyslu textu. Stylistické reflexe a interpretace. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 1996, s. 94-101. ISBN 80-85899-14-0. HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: Výzvy oboru. Od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2626-0. MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-21010-70-3. PACOVSKÁ, Jasňa. K hlubinám študákovy duše. Didaktika mateřského jazyka v transdisciplinárnímu kontextu. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2152-4. ŠEBESTA, Karel. Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum, 2005. 80-246-0948-7. ŠTĚPÁNÍK, Stanislav, Martina ŠMEJKALOVÁ. Průvodce začínajícího češtináře. Praha: PdF UK, 2017. ISBN 978-80-7290-949-0 Upravená verze RVP ZV z r. 2007 [online]. Dostupné z: www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdelavani Vybrané didaktické časopisy a články ze sborníků. Doporučená literatura: FERNÁNDEZ, Eva M. Základy psycholingvistiky. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2435-8. SLAVÍK, J., T. JANÍK, P. NAJVAR a P. KNECHT. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8. SVOBODOVÁ, Jana. Čeština na rozcestí. Ostrava: OU, 2014. ISBN 978-80-7464-646-1.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
Výstupy z učení
Kurs je zaměřen na vybrané problémy oborové didaktiky, spolu s předměty společného pedagogicko-psychologického základu směřuje: (a) k základní orientaci v problematice aplikované bohemistiky ve vzdělávacích institucích; (b) k zajištění kontinuity mezi bakalářským a navazujícím magisterským studiem programu Učitelství pro 2. stupeň ZŠ se specializacemi.
Kurs je zaměřen na vybrané problémy oborové didaktiky, spolu s předměty společného pedagogicko-psychologického základu směřuje: (a) k základní orientaci v problematice aplikované bohemistiky ve vzdělávacích institucích; (b) k zajištění kontinuity mezi bakalářským a navazujícím magisterským studiem programu Učitelství pro 2. stupeň ZŠ se specializacemi.
Předpoklady
Obecná didaktika

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Aktivní účast na seminářích, prezentace referátu, analýza kutikulárních materiálů, zápočtový test v rozsahu probrané látky.
Doporučená literatura
  • Viz obsah předmětu.
  • Viz obsah předmětu.
  • viz přehled látky.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr