Předmět: Základy teorie mediální komunikace

« Zpět
Název předmětu Základy teorie mediální komunikace
Kód předmětu KCL/ZMK-B
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Röhrich Alex, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky jsou věnovány těmto tematickým okruhům: 1. Základní pojmy - média, mediální komunikace. 2. Dějiny mediální komunikace. 3. Mediální instituce. Typy médií a mediálních textů. 4. Mediální technologie. Jazyk médií. 5. Mediální publikum. 6. Mediální reprezentace. Společenské působení médií. 7. Klasická a nová média. Povinná literatura: BEDNAŘÍK Petr, Jan JIRÁK, Barbara KÖPPLOVÁ. Dějiny českých médií : od počátku do současnosti. Praha : Grada, 2019. ISBN 978-80-271-0553-3. KÖPPLOVÁ, Barbara. Jan JIRÁK. Média a společnost. Praha: Portál, 2003. ISBN 978-80-7367-287-4. REIFOVÁ, Irena, kol. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-926-7. Doporučená literatura: BURTON, Graeme. Jan JIRÁK. Úvod do studia médií. Brno: Barrister & Principal, 2003. ISBN 80-85947-67-6. CHARVÁT Martin, Jan JIRÁK a kol. Média v meziválečné publicistice : kapitoly z dějin českého myšlení o médiích 1918-1938 (II.). Praha : Togga : Metropolitan University Prague Press, 2019. ISBN 978-80-7476-179-9; 978-80-7638-004-2. JIRÁK, Jan. Barbara KÖPPLOVÁ, Masová média. Praha: Portál, 2015 (2. přepracované vydání). ISBN 978-80-262-0743-6. McQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Přeložila Hana LOUPOVÁ. Praha; Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-574-5. TRAMPOTA, Tomáš. Zpravodajství. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-096-8. Studijní pomůcky: www.mediar.cz www.meidaguru.cz www.televizniweb.cz www.ceskatelevize.cz/porady/11030967025-newsroom-ct24/

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Projektová výuka
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět seznamuje studenty s vybranými tématy mediálních studií, především s teoriemi vysvětlujícími fungování médií v současné společnosti, a uvádí je do některých rozšířených typů analýz mediálního diskursu, zvláště s ohledem na komunikaci marketingovou a žurnalistickou. Cílem je seznámit budoucí pedagogy s možností přístupu k médiím a zapojování těchto znalostí v hodinách českého jazyka, ale například i společenské nauky, případně mediální výchovy či dějepisu.
Předmět seznamuje studenty s vybranými tématy mediálních studií, především s teoriemi vysvětlujícími fungování médií v současné společnosti, a uvádí je do některých rozšířených typů analýz mediálního diskursu, zvláště s ohledem na komunikaci marketingovou a žurnalistickou. Cílem je seznámit budoucí pedagogy s možností přístupu k médiím a zapojování těchto znalostí v hodinách českého jazyka, ale například i společenské nauky, případně mediální výchovy či dějepisu.
Předpoklady
JP1-B

Hodnoticí metody a kritéria
Kombinovaná zkouška

Zápočet se uděluje za úspěšné splnění závěrečného testu.
Doporučená literatura
  • Viz obsah předmětu.
  • Viz obsah předmětu.
  • Viz obsah předmětu.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr