Vyučující
|
-
Röhrich Alex, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Semináře: 1. Základní pojmy - média, mediální komunikace, mediální instituce atd.: " výklad základních pojmů, " diskuse. 2. Práce novináře. 3. Redakce a redakční rutiny. 4. Žurnalistika, oblasti žurnalistické tvorby, žánry, typy, nové žárny: " výklad, " diskuse. 5. Úloha žurnalisty a žurnalistiky ve společnosti. 6. Aktuální problémy žurnalisty a žurnalistiky v současnosti: " diskuse na základě rozboru aktuální tematiky. 7. Publicistika, umělecká publicistika: " výklad, " diskuse. 8. Žurnalistika seriózní, populární a bulvární. 9. Česká mediální scéna: " tištěná média - prezentace, " rozhlas - prezentace, " TV - prezentace, " online - prezentace, " sociální média - prezentace. Povinná literatura: BARTOŠEK, Jaroslav. Úvod do studia žurnalistiky. Olomouc: FF UP, 2001. ISBN 80-244-0235-1. OSVALDOVÁ, Barbora, ed. Praktická encyklopedie žurnalistiky. Praha: Libri, 2002. ISBN 80-7277-108-6. Doporučená literatura: OSVALDOVÁ, Barbora et al. Zpravodajství v médiích. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1899-9. RUß-MOHL, Stephan. Žurnalistika: Komplexní průvodce praktickou žurnalistikou. Přeložila Hana BAKIČOVÁ. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0158-8. TRAMPOTA, Tomáš. Zpravodajství. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-096-8. TRUNEČKOVÁ, Ludmila. Tiskové agentury. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-459-4. Studijní pomůcky: www.youtube.com www.ceskatelevize.cz www.ceskyrozhlas.cz www.aktualne.cz www.abc.cz www.mediar.cz www.mediaguru.cz
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Projektová výuka
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
V předmětu se studenti seznamují se základy žurnalistické tvorby, s prací novinářů a redakcí, s principy mediálního zpravodajství a publicistiky, s charakteristikou žurnalistiky seriózní a bulvární, a to s ohledem na českou mediální scénu a její současný stav. Každý student, případně skupina, připraví rozsáhlou prezentaci, v níž představí jeden typ médií, jeho principy, podstatu fungování, specifika ostatním účastníkům semináře. Cílem jsou rovněž průběžné sledování a analýza odrazu/obrazu současného dění v médiích všech typů stejně jako rozbor vybraných textů reprezentujících jak jednotlivé publicistické či zpravodajské žánry, tak také způsoby jejich zpracování. Součástí náplně semináře je také psaní typických žurnalistických textů, jako jsou zpráva, reportáž, komentář, glosa, ale také blogový příspěvek či facebookový status nebo tweet, a pojmenovávání jejich základních vlastností.
V předmětu se studenti seznamují se základy žurnalistické tvorby, s prací novinářů a redakcí, s principy mediálního zpravodajství a publicistiky, s charakteristikou žurnalistiky seriózní a bulvární, a to s ohledem na českou mediální scénu a její současný stav. Každý student, případně skupina, připraví rozsáhlou prezentaci, v níž představí jeden typ médií, jeho principy, podstatu fungování, specifika ostatním účastníkům semináře. Cílem jsou rovněž průběžné sledování a analýza odrazu/obrazu současného dění v médiích všech typů stejně jako rozbor vybraných textů reprezentujících jak jednotlivé publicistické či zpravodajské žánry, tak také způsoby jejich zpracování. Součástí náplně semináře je také psaní typických žurnalistických textů, jako jsou zpráva, reportáž, komentář, glosa, ale také blogový příspěvek či facebookový status nebo tweet, a pojmenovávání jejich základních vlastností.
|
Předpoklady
|
JP1-B
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kombinovaná zkouška
Aktivní účast na cvičeních, rozsáhlá prezentace vybraného typu médií, tvorba a odevzdání tří až čtyř textů odpovídajících vybraným žurnalistickým a publicistickým žánrům, pravidelné sledování české mediální scény, aktivní účast v diskusích na daná aktuální témata zachycovaná médii v průběhu celého semestru, analýza vybraných mediálních textů.
|
Doporučená literatura
|
-
Viz obsah předmětu.
-
Viz obsah předmětu.
-
Viz obsah předmětu.
|