Tento předmět je vyučován formou výuky ateliér. Má čtyři materiálová zaměření - textil, oděv, sklo, šperk. Textil Ateliér ve své struktuře navazuje na Ateliér 1 a rozvíjí jeho ideovou náplň. Je orientován na technologické zpracování textilních materiálů tkalcovskými, pletařskými a netkanými technologiemi. Výtvarné řešení podléhá kritice jeho využitelnosti jako opakovatelného vzoru, tak i pro samostatné vizuální uplatnění. Oblast realizace zabírá oděvní i interiérové využití textilu včetně přesahů do volné tvorby. Studium podporuje individuální přístup k využití technologií. Oděv Ateliér je orientován na oděv jako designovou sérii. Koncepce výuky předmětu je založena na chápání oděvu z pohledu tvorby "komerční oděvní kolekce", ve všech jeho aspektech (módní marketing, mediální komunikace oděvní značky). Zadané téma předmětu reaguje na trendy, experimentální vývoj v oblasti oděvního designu, na nové dostupné technologie a materiály, které jsou zejména výsledky výzkumu a vývoje napříč odborností Fakulty textilní. Tvorba oděvní kolekce se opírá o kreativní výtvarnou práci s dostupnými materiály, a to tak, aby splnily komerční kritéria oděvní značky. Výuka je založena na experimentu s materiálem, formou, střihem a technologií. Tyto experimenty jsou podpořeny řemeslnou zručností, krejčovskou tradicí. Sklo Ateliér ve své struktuře navazuje na Ateliér 1 a rozvíjí jeho ideovou náplň. Zahrnuje rozvoj výtvarných dovedností a myšlenkových úvahu nad daným tématem v souvislosti nejen s autorskou tvorbou, ale i konkrétními zadavateli. Podporuje komunikaci s přidruženými profesemi. Dále se zaměřuje na problematiku instalace skleněných objektů. Ateliér podporuje rozvoj analytického myšlení studenta včetně disciplinárních přesahů do technologie a marketingu. Šperk Ateliér je orientován na šperk každodenního života. Koncepce výuky předmětu je směrovaná ke šperku každodenního života, jeho propojení s novými technologiemi a experimenty s materiálem, které reagují na vývoj v současných technologiích s využitím přednostně výsledků výzkumu materiálů na TUL. Uplatnění dostupných smart materiálů ve vztahu k tradičním šperkařským materiálům, jako je kov, sklo a přírodniny, a jejich uplatnění v novém tvarosloví. Proces výuky je úzce spjatý s nabýváním a uplatněním řemeslných znalostí a materiálů.
Prezentace vytvořené práce na dané téma a její obhajoba před výtvarnou komisí.
|
-
ASFALK, J., BROADHEAD, C., DERREZ, P. New Direction in Jewellwry. London: Black Dog Publishing, 2005. ISBN 978-1-904772-19-6.
-
BAROVIER, M., SONEGO, C. Bianconi Fulvio at Venini. Praha: Skira, 2016. ISBN13 (EAN): 9788857230085.
-
BAROVIER M., SONEGO, C. Cappellin Glassworks and a Young Carlo Scarpa. Praha: Skira, 2019. ISBN13 (EAN) 9788857239255.
-
BAROVIER M., SONEGO C. Paolo Venini and His Furnace, 2017, Venezia: Barovier Marino. ISBN13 (EAN) 9788857233543.
-
BHASKARANOVÁ, L. Podoby moderního designu. Bratislava: Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-864-4.
-
FAIRS, M. Design 21. století. Bratislava: Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-970-2.
-
FIELL, CH. Modern Scandinavian Design. London: Laurence King Publishing, 2017. ISBN13 (EAN): 9781786270528.
-
HANZLÍKOVÁ, E., VINGLEROVÁ, M. Pocta suknu: Textil v kontextu umění. Humpolec: N. F. 8SMIČKA, 2018. ISBN 978-80-907185-0-0.
-
HAWKINS OPIE J. Contemporary International Glass Hardcover. London: Victoria & Albert Museum, 2004. ISBN 1851774262.
-
KNOBLOCH, I., VONDRÁČEK, R. Design v českých zemích 1900-2000. Praha: Academia, 2016. ISBN 978-80-200-2612-5.
-
KOLESÁR Z. z dějin designu, Praha: UMPRUM, 2004. ISBN 80-86863-03-4.
-
KŘÍŽOVÁ, A. Šperk od antiky po současnost. Kniha z edice Dějiny odívání, Praha:Lidové noviny, 2015. ISBN 978-80-7422-311-2.
-
KYBALOVÁ, L. a rokoko. Praha: Lidové noviny, 1997, 235 s. (Dějiny odívání). ISBN 80-7106-142-5.
-
KYBALOVÁ, L. Doba turnýry a secese. Praha: Lidové noviny, 2006, 295 s. (Dějiny odívání). ISBN 80-7106-148-4.
-
KYBALOVÁ, L. Od empíru k druhému rokoku. Praha: Lidové noviny, 2004, 271 s. ISBN 80-7106-147-6.
-
KYBALOVÁ, L. Od zlatých dvacátých po Diora. Praha: Lidové noviny, 2009, 253 s. (Dějiny odívání). ISBN 978-80-7106-149-6.
-
KYBALOVÁ, L. Renesance (15. a 16. století). Praha: Lidové noviny, 1996, 174 s. (Dějiny odívání). ISBN 80-7106-143-3..
-
KYBALOVÁ, L. Starověk, Praha. Praha: Lidové noviny, 1998, 220 s. (Dějiny odívání). ISBN 80-7106-145-X.
-
KYBALOVÁ, L. Středověk. Praha: Lidové noviny, 2001, 278 s. (Dějiny odívání). ISBN 80-7106-146-8.
-
LIPOVETSKY, G. Říše pomíjivosti: móda a její úděl v moderních společnostech. Praha: Prostor, 2002, 446 s. (Střed; Sv. 46). ISBN 80-7260-063-X.
-
MBONU E. Fashion Design Fashion Research, London: Laurence King Publishing, 2014, 192 s. ISBN-10: 978178067179.
-
PETROVÁ, S. České sklo. Praha: VŠUP, 2018. ISBN 978-80-87989-50-0.
-
RAWSHORNOVÁ, A. Zdravím, světe - Jak design vstupuje do života. Zlín: Kniha, 2014. ISBN 978-80-7473-226-3.
-
RENFREW, E., RENFREW, C. Developing a Fashion Collection (Basics Fashion Design). London: Bloomsbury Publishing Plc, 2016, 184 s. ISBN-13: 978-2940496730.
-
RYCHLÍK, M. Tetování, skarifikace a jiné zdobení těla. vyd.1. Praha: Lidové noviny, 2005. ISBN 80-7106-780-6.
-
STEHLÍKOVÁ, D. Encyklopedie českého zlatnictví, stříbrnictví a klenotnictví. 1.vyd. Praha: Libri, 2003. ISBN 80-85983-90-7.
-
VLČKOVÁ, L. Antonín Kybal, Cesty designu a textilní tvorby. Praha: Kant, 2017. ISBN 978-80-7437-224-70.
-
VLČKOVÁ, L. Kybal, UPM a Karel Kerlický. Praha: Kant, 2016. ISBN 978-80-7101-166-8.
-
VOGEL, P. Být součástí. vyd.1. Plzeň: Západočeská univerzita, 2017. ISBN 978-80-261-0734-7.
-
YTAT. Young Textile Art Triennial. Lodž: ASP, 2016. ISBN 978-83-66037-27-4.
|