Vyučující
|
-
Brandová Blanka, Ing. Ph.D.
-
Skála Marek, Ing. Mgr. Ph.D.
-
Kraft Jiří, prof. Ing. CSc.
-
Kocourek Aleš, doc. Ing. Ph.D.
-
Bednářová Pavla, doc. PhDr. Ing. Ph.D.
-
Addo-Bempong Daniel
|
Obsah předmětu
|
Přednášky (témata): 1. Rovnováha spotřebitele - spotřebitelské preference, rozpočtové možnosti spotřebitele 2. Individuální poptávka - elasticita poptávky, odvození tržní poptávkové křivky 3. Spotřebitelské preference v případě nejistoty (pojištění) - efektivnost ve spotřebě 4. Teorie rozhodování podniku - krátkodobá produkční funkce, krátkodobé nákladové křivky - dlouhodobá produkční funkce, dlouhodobé nákladové křivky 5. Efektivnost ve výrobě - alokační pravidla, výrobně spotřební efektivnost 6. Dokonale konkurenční tržní struktura - firma v dokonalé konkurenci v krátkém a v dlouhém období 7. Firma v postavení monopolu - podmínky vzniku monopolu, charakteristika - maximalizace zisku, nabídka monopolu, cenová diskriminace, alokační efektivnost 8. Oligopolní tržní struktura - charakteristika oligopolů, zalomená poptávková křivka, dominantní postavení jedné firmy 9. Monopolistická konkurence - charakteristika monopolistické konkurence, zisk v krátkém a dlouhém období, strategie, efektivnost 10. Alternativní cíle podniku - manažerské teorie firmy, behavioristické teorie firmy, teorie her, konkurenční efektivnost 11. Trh práce - poptávka po práci, nabídka práce, bilaterální monopol na trhu práce 12. Trh kapitálu - nabídka kapitálu a poptávka po něm, individuální investiční rozhodování 13. Tržní selhání - externality, veřejné statky, asymetrická informace Semináře: V seminářích se rozpracovávají jednotlivá témata z přednášek; zaměřují se zejména na grafické zobrazení a matematickou interpretaci mikroekonomické problematiky, studenti si osvojují a prohlubují na konkrétních případech interpretaci mikroekonomických souvislostí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět Mikroekonomie II je určen pro navazující magisterské studium. Cílem kurzu je rozšíření teoretických znalostí bakalářského kurzu Mikroekonomie I. Obsahem studia je analýza chování spotřebitele a firmy, tržních struktur, předmětem zájmu budou také trhy výrobních faktorů. Analyzována budou také mikroekonomická opatření vlády.
Studenti získají znalosti v daném předmětu v souladu s cílem a obsahem.
|
Předpoklady
|
Jsou předpokládány všeobecné znalosti v rozsahu bakalářského studia. Předpokladem je též absolvování předmětů Mikroekonomie I, Makroekonomie I.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kombinovaná zkouška
Zápočet: Prezenční studium: Získání součtu 18 bodů z pěti minitestů (10 bodů) a ze závěrečného testu (20 bodů). Studenti, kteří získali minimálně 15, mohou chybějící body získat napsáním opravného minitestu (5 bodů). Kombinované studium: Získání součtu 18 bodů ze závěrečného testu (30 bodů). Studenti, kteří získali minimálně 15, mohou chybějící body získat napsáním opravného minitestu (5 bodů). Zkouška pro prezenční a kombinovanou formu studia: Zkouška má kombinovanou formu, tj. písemnou část a následně ústní část v případě splnění požadavků části písemné (je nutné získat 65 %). Známka je kombinací výsledků obou částí - při neúspěchu je třeba opakovat obě části. Kombinované studium: Podstatou edukačního procesu v kombinované formě studia je samostatná práce. Základním principem je, že student přichází na kontaktní výuku připraven, má nastudovánu příslušnou problematiku a připraveny dotazy na části, kterým nerozuměl.
|
Doporučená literatura
|
-
FRANK, R. H. Mikroekonomie a chování. Svoboda. Praha, 1995. ISBN 80-205-0438-9.
-
HOŘEJŠÍ, B., J. SOUKUPOVÁ, L. MACÁKOVÁ a J. SOUKUP. Mikroekonomie. Management Press. Praha, 2010. ISBN 978-80-7261-218-5.
-
KRAFT, J., P. BEDNÁŘOVÁ a A. KOCOUREK. Mikroekonomie II. Technická univerzita v Liberci. Liberec, 2013. ISBN 978-80-7372-992-9.
-
MACÁKOVÁ, L., L. BREŇOVÁ, J. SOUKUPOVÁ a J. SOUKUP. Mikroekonomie II - cvičebnice. Melandrium. Slaný, 2008. ISBN 80-205-0483-9.
-
VARIAN, H. R. Intermediate Microeconomics: A Modern Approach.. W. W. Norton. New York, 2010. ISBN 978-0393-935332.
|