Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1) Sókratovské motivy vědění a péče o duši. Filosofie pro všední den, MAIEUTIKÉ a ARETÉ 2) Sókratovské vědění v nás, otevřené vědění 3) Platónova podobenství výchovy a vědění 4) Výchova jako místo zrání osobnosti 5) Přirozenost člověka, filosofická antropologie 6) Ontologie a noetika výchovy, soudobé teorie vzdělávání 7) Předpoklady a možnosti metatoerie výchovy
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu Filosofie výchovy je seznámení posluchačů se zásadními moderními problémy výchovy a vzdělávání, a to zejména z široké perspektivy kognitivních věd.
Studenti budou obeznámeni s látkou v souladu s cílem a obsahem předmětu.
|
Předpoklady
|
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kombinovaná zkouška
semestrální práce a zkouška
|
Doporučená literatura
|
-
Brezinka Wolfgang: Východiska k poznání výchovy. Úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a praktické pedagogice. Bertrand Yves: Soudobé teorie vzdělávání. Kohák Erazim. Člověk, dobro a zlo. Kratochvíl Zdeněk. Filosofie živé přírody. Kratochvíl Zdeněk. Výchova, zřejmost, vědomí. Kučerová Stanislava. Člověk, hodnoty, výchovy. Küng Hans. Světový étos. Machovec Milan. Filosofie tváří v tvář zániku. Michálek Jiří. Topologie výchovy. Palouš Radim. Komenského Boží svět. Palouš Radim. Čas výchovy. Palouš Radim. K filosofii výchovy. Patočka Jan. Filosofie jako péče o duši I. Syrovátka Jiří. Kapitoly z filosofie výchovy..
-
BREZINKA, W. Filozofické základy výchovy. Praha, 1996..
|