Předmět: Filosofie výchovy

« Zpět
Název předmětu Filosofie výchovy
Kód předmětu KFL/FVY-B
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Bartoš Vít, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Co je filosofie výchovy? 2. Platónský dialog jako cesta výchovy (elenktický a agonální dialog). 3. Výchova jako péče o duši člověka, cesta k ctnosti (areté) a cesta k pravdě (techné maieuti-ké) 4. Metafyzika výchovy jako světelná metafyzika (Platón, Augustinus, Akvinský, Komenský) a její rozpad v osvícenském konceptu světla rozumu 5. Křesťanská moudrost a moudrost křesťanství, výchova jako rozvoj přirozenosti člověka. 6. Emendační rozměr výchovy (Komenský, Patočka, Schaller). 7. Kontext času výchovy jako východiska z prožívané krize světa (Guardini, Palouš). 8. Téma obratu ve výchově (Platonova metanoia, Augustinova katharsis, Komenského panso-fia a Finkova Not-Wendigkeit) 9. Instrumentální pedagogika novověkého subjekt objektového vztahu (Descartes, Locke) a s ní spjaté úvahy o mravním rozměru v ovladatelském rozvrhu pána přírody a světa (Kant). 10. Typologie výchovy ? výchova v tradiční společnosti, výchova vnitřně orientovaného člo-věka, výchova vnějšně orientovaného člověka. 11. Vztah kvalifikace a vzdělanosti, poznámky a úvahy k cíli výchovy, pojem vzdělance. 12.Hra ve výchově, vztah PAIDEIA a PAIDIA. 13. Postmoderní reflexe tradičních i alternativních konceptů výchovy, výchova ke kultuře a kulturnosti v podmínkách destrukce jazyka a myšlení. 14. Dilemata a antinomie učitelství a vychovatelství.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu Filosofie výchovy je seznámení posluchačů se zásadními moderními problémy výchovy a vzdělávání, a to zejména z široké perspektivy kognitivních věd.
Studenti budou obeznámeni s látkou v souladu s cílem a obsahem předmětu.
Předpoklady
Nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Viz. http://www.fp.vslib.cz/kfl/STAG/
Doporučená literatura
  • Heidegger, M. Co je metafyzika?, Praha: Oikúmené, 1993..
  • PELCOVÁ, N. Filosofická a pedagogická antropologie. Praha: Kralonum, 2000. ISBN 80-246-0076-5..
  • PELCOVÁ, Naděžda; PEŠKOVÁ, Jaroslava; RÝDLOVÁ, Hana; SCHLEGELOVÁ, Jaroslava. Základy společenských věd. IV. díl. Vztah ke světu jako celku.. Praha : Eurolex Bohemia, 2005. ISBN 80-86861-27-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr