Předmět: Filosofie výchovy pro ZSV

« Zpět
Název předmětu Filosofie výchovy pro ZSV
Kód předmětu KFL/FVZ
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Bartoš Vít, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Výměry výchovy, výchova jako pomoc a vedení člověka, výchova jako formování a přetvá-ření člověka. 2. Pojem lidské přirozenosti a tzv. přirozená výchova. 3. Budoucnostní rozměr výchovy. Čas výchovy. 4. Výchova v krizi a výchova jako východisko z krize světa. 5 Antinomie současné výchovy podle E. Finka. 6. Pragmatické pojetí výchovy a perfekcionismus ve vzdělávání. 7. Východiska a podoby moderní pedagogické antropologie 8. Výchova jako odvaha k dekonstrukci 9. Nelhostejná výchova podle Emanuela Levinase 10. Intencionalita výchovy ve fenomenologické reflexi 11. Výchova v disciplinární společnosti a ve společnosti kontroly 12. Kulturní výchova v podmínkách destrukce jazyka, myšlení a hodnot. 13. Postmoderní cíle výchovy - postmoderní osobnostní vzorce. 14. Muž a žena ve výchově

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu Filosofie výchovy je seznámení posluchačů se zásadními moderními problémy výchovy a vzdělávání, a to zejména z široké perspektivy kognitivních věd.
Studenti budou obeznámeni s látkou v souladu s cílem a obsahem předmětu.
Předpoklady
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Viz. http://www.fp.vslib.cz/kfl/STAG/
Doporučená literatura
  • TONDL, Ladislav. Znalost, její lidské, společenské a epistemické dimenze. Praha : FÚ AV ČR 2002. ISBN80-7007-167-2. - DERRIDA, Jacques. Síla zákona. Praha : Oikúmené 2002. ISBN 80-7298-049-1. - MICHÁLEK, Jiří. Topologie výchovy. Praha : Oikúmené 1996. ISBN 80-86005-01-1. SCHALLER, Klaus. Padagogik der Kommunikation. Annaherungen und Erprobungen. Sankt Augustin : Verlag Hans Richarz 1987. ISBN 3-88345-661-6..
  • Palouš, R. Ars docendi. Praha. Karolinum 2004..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství občanské výchovy pro 2. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství občanské výchovy pro 2. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství občanské výchovy pro 2. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní