Předmět: Genderová specifika ve výchově a vzděláv

« Zpět
Název předmětu Genderová specifika ve výchově a vzděláv
Kód předmětu KFL/VGSV
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Václavíková Lenka, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Základní uvedení do genderové problematiky 2. Biologizující koncepce 3. Psychologické koncepce 4. Muži, ženy a socializační proces 5. Učitelé a vychovatelé v roli genderového konstruktéra 6. Obsah výukových materiálů a školního kurikula z hlediska genderových diferenciací 7. Rovné příležitosti ve vzdělávacím procesu 8. Muži a ženy v rodinném prostředí 9. Muži a ženy v partnerských vztazích 10. Muži a ženy na pracovišti 11. Gender a media ve školním prostředí

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
  • Příprava na zápočet - 80 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem kurzu je seznámení studujících se základními koncepty genderové problematiky a rozšíření jejich úhlu pohledu o možná nová, nestereotypní pojetí role muže a ženy ve společnosti. Studující budou seznámeni s hlavními oblastmi genderových diferenciací ve výchově a vzdělávání. Zároveň by měli v průběhu kurzu prohloubit tzv. genderovou senzitivitu a lépe se tak připravit pro budoucí práci v praxi.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Doporučená literatura
  • ČERMÁKOVÁ, M., et al. 2000. Proměny současné české rodiny. Praha: Sociologické nakladatelství. ISBN 80-85850-93-1..
  • ČERMÁKOVÁ, M., et al. 2000. Souvislosti a změny genderových diferencí v české společnosti v 90. letech. Praha: Sociologický ústav Akademie věd České republiky. ISBN 80-85950-83-9..
  • ČERMÁKOVÁ, M., et al. 2002. Na cestě do EU: rovné příležitosti mužů a žen v ČR. Praha: Sociologický ústav Akademie věd ČR. ISBN 80-7330-013-3..
  • FRIEDAN, B. 2002. Feminine mystique. Rozš. vyd. Praha: Pragma. ISBN 80-7205-893-2..
  • Giddens, A. Sociologie, Argo, Praha 2013..
  • GILLIGANOVÁ, C.. 2001. Jiným hlasem: o rozdílné psychologii žen a mužů. Praha: Portál. ISBN 80-7178-402-8..
  • HEITLINGEROVÁ, A., TRNKOVÁ, Z. 1998. Životy mladých pražských žen. Praha: Sociologické nakladatelství. ISBN 80-85850-56-7..
  • JARKOVSKÁ, L. 2013. Gender před tabulí. Praha: Sociologické nakladatelství. ISBN 978-80-7419-119-0..
  • LIPOVETSKY, G. 2007. Třetí žena: neměnnost a proměny ženství. V českém jazyce vyd. 2. Praha: Prostor. ISBN 978-80-7260-171-4..
  • RENZETTI, C. M., CURRAN, D. J. 2003. Ženy, muži a společnost. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0525-2..
  • SMETÁČKOVÁ, I. 2007. Příručka pro genderově citlivé výchovné poradenství. Praha: Otevřená společnost. ISBN 978-80-87110-00-3..
  • TUČEK, M., FRIEDLANDEROVÁ, H.. 2000. Češi na prahu nového tisíciletí. Praha: Median. ISBN 80-85850-88-5..
  • VEČERNÍK, J., ed. 1998. Zpráva o vývoji české společnosti 1989-1998. Praha: Academia. ISBN 80-200-0703-2..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr