Předmět: Fyzika v přírodovědě

« Zpět
Název předmětu Fyzika v přírodovědě
Kód předmětu KFY/FYV
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Hejsková Pavlína, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Fyzikální veličiny, jednotky, soustava SI. 2. Zpracování fyzikálních měření. 3. Mechanika. 4. Fyzikální vlastnosti látek. 5. Jednoduché stroje. 6. Elektrická energie a elektrický obvod. 7. Energie a její přeměny. 8. Magnetické pole. 9. Optika. 10. Akustika. 11. Člověk a technika. 12. Astronomie (Země a vesmír). 13.-14. Prezentace prací studentů, zápočty.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Demonstrace
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 28 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 28 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) - 10 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Základy fyziky pro studenty učitelství pro 1. stupně ZŠ - mechanika, termodynamika, elektřina, magnetismus a optika. Fyzikální vlastnosti látek. Měření základních fyzikálních veličin. Jednoduché demonstrační a frontální pokusy. Základy astronomie. Pro studenty učitelství fyziky pro 2. stupeň ZŠ slouží předmět k prohloubení znalostí elementárního učiva a osvětlení možností vyučování základů přírodovědných předmětů. Tito učitelé v praxi často učí na 1. stupni ZŠ v hodinách prvouky a přírodovědy.
Dovednost připravit vhodný experiment k různým fyzikálním tématům probíraným na 1. stupni ZŠ a správně ho vysvětlit.
Předpoklady
žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Praktická demonstrace získaných dovedností, Ústní prezentace samostatné práce studenta, Prezentace osvojených vědomostí formou referátu

Prezenčně: účast na seminářích s minimálně 80% účastí, zpracování provedených měření a odevzdání vyhovujících protokolů, vypracování všech domácích úkolů. Odevzdání seminární práce na vybrané téma. Praktické zpracování zvoleného tématu jako části hodiny z výuky na 1. stupni ZŠ a jeho předvedení na semináři. Distančně: účast na online schůzkách k předmětu s minimálně 80% účastí, zpracování provedených domácích měření a odevzdání vyhovujících protokolů, vypracování všech domácích úkolů. Odevzdání seminární práce na vybrané téma. Praktické zpracování zvoleného tématu jako části hodiny z výuky na 1. stupni ZŠ a jeho předvedení.
Doporučená literatura
  • Chajda R. Fyzika na dvoře-100 zábavných pokusů pro každého. Brno, 2008. ISBN 978-80-251-2021-7.
  • kolektiv. Učebnice prvouky a přírodovědy.
  • kolektiv. 101 otázek a odpovědí pro děti. Technika. Kolín nad Rýnem, 2011. ISBN 978-3-86775-234-3.
  • Krekeler H. Pokusy a kouzla. Praha, 2002. ISBN 80-242-0789-3.
  • Lebeaume J., Lebeaume C. Víš, jak věci fungují? - 250 praktických vynálezů. Praha, 2010. ISBN 978-80-242-2704-7.
  • Neil Ardley. Moje kniha pokusů (světlo, voda barva, magnet, stroje). Bratislava: Champagne Avantgarde, 1992. ISBN 80-7150-032-1.
  • Robinson A. Jak se měří svět (Příběhy z dějin měření). Praha, 2008. ISBN 978-80-242-2187-8.
  • Svoboda,E. a kol. Přehled středoškolské fyziky. Praha, 1996. ISBN 80-7196-307-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr