Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Okruhy přednášek 1. Digitální gramotnost v geografickém vzdělávání. 2. Význam kartografie pro geografii a geografické vzdělávání. 3. Význam geoinforamatiky pro geografické myšlení a vzdělávání. 4. Limity a příležitosti oborů DPZ a GNSS pro geografické vzdělávání. 5. Terénní geografická výuka a digitální gramotnost. 6. Formy a metody organizace a vedení výuky zeměpisu/geografie s podporou digitálních technologií. 7. Koncept spatial citizenship a geoinformatické techniky. 8. Historická kartografie, staré mapy a geografické vzdělávání. 9. Zdroje pro celoživotní vzdělávání učitele. 10. Aplikace v podmínkách školy. Okruhy cvičení Webové mapy a jejich použití v roli učební pomůcky (na příklad Mapy.cz a Mapy Google). Digitální storiteling a příběhové mapy: využití nástroje ArcGIS StoryMaps. Chytrý telefon a tablet v terénní výuce. GNSS, GPS Drawing. Náčrtníky. Webový GIS, platforma ArcGIS Online a úlohy Mapping Our World. 3D tisk a modely reliéfu jako rozšířená realita. DPZ, družicové snímky a využití ve výuce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět se zabývá problematikou implementace metod geoinformatiky a kartografie do geografického vzdělávání se zaměřením na výuku na základních a středních školách. Cílem předmětu je uvedení digitálních kompetencí a gramotnosti do kontextu geografické gramotnosti a školního kurikula.
studenti rozumí a umí hodnotit témata probraná v předmětu
|
Předpoklady
|
zvládnutí gymnaziálního zeměpisu
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kombinovaná zkouška, Prezentace nabytých zkušeností prostřednictvím portfolia
Cvičení i přednášky s povinnou účastí studenta. Povolena 1 absence na cvičení a 1 absence na přednášce. Vypracování a obhajoba semestrálního projektu. Závěrečná zkouška ve formě písemného testu.
|
Doporučená literatura
|
-
ALIBRANDI, M. GIS in the Classroom. Using Geographic Information Systems in Social Studies and Environmental Science.. 2003. ISBN 032500479X.
-
MALONE, L., PALMER, A. M., VOIGT, C. L. Community Geography: GIS in Action.. 2003. ISBN 1-58948-023-6.
-
MALONE, L., PALMER, A. M., VOIGT, C. L. Mapping Our World: GIS Lessons for Educators.. 2002. ISBN 1-58948-022-8.
|