Předmět: Geografická cvičení a projekty

« Zpět
Název předmětu Geografická cvičení a projekty
Kód předmětu KGE/GPR
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Rubáš Dominik, RNDr.
  • Bendl Tomáš, RNDr.
  • Fárek Martin, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod. Vzdělávací projekt 2. Jak směřovat DP v geografickém vzdělávání 3. Open source pro Interaktivní tabuli (Sankoré) a prostorovost 4. Příklad zpracování vzdělávacích témat (desková tektonika, demografický přechod) 5. Geografické standardy 6. Hodnotící standardy 7. Místo a místní region v českém geografickém vzdělávání 8. Didaktická hra a sebehodnocení 9. Transfér z odborného tématu do vzděláváacího 10 Gersmehl - geografické myšlení (poloha, prostorové a časoprostorové)

Studijní aktivity a metody výuky
Demonstrace
  • Účast na výuce - 70 hodin za semestr
Výstupy z učení
Zaměření předmětu je na činnosti, samostatnost v rámci získaných žákovských kompetencí v podmínkách co nejvíce se přibližujícím skutečnosti (jako například U.S. Geography for Life). V semináři studenti připravují a prezentují samostatnou práci pro žáky, expedici/exkurzi/návštěvu vhodného místa pro výuku geografie, a dále projekce, realizace a evaluace jednoduchého geografického projektu.
Vést na na úrovni základních předpokladů výuku zeměpisu na ZŠ
Předpoklady
Základy geografie na gymnaziální úrovni a základy fyzické a humánní geografie.

Hodnoticí metody a kritéria
Prezentace tvůrčí a umělecké činnosti studenta

Studenti jsou schopni připravit a vést samostatné práce žáků, například školní projekty.
Doporučená literatura
  • Balderstone, D. Secondary Geography Handbook.. Sheffield, 2006. ISBN 1 84377 165 9.
  • Downs, Roger M., et al. Geography for Life: National Geography Standards. Washington, 2012. ISBN 978-1-884136-41-2.
  • Fien, J. et al. The Geography Teacher's Guide to the Classroom. . South Melbourne, 1984. ISBN 0 333 356600 8.
  • Gersmehl, P. Teaching Geography. New York, 2014.
  • Hofmann, E. a kol. Multimediální učebnice pro terénní výuku. . Brno, 2008.
  • Kalhous, Z.; Obst. O. a kol. Školní didaktika.. Praha, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
  • Kühnlová, H. Život v našem regionu. Pracovní učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň, 2007. ISBN 978-80-7238-489-1.
  • MŠMT. Standard vzdělávání ve čtyřletetém gymnáziu.. Praha, 1996.
  • Petty, G. Moderní vyučování.. Praha, 1996. ISBN 80-7178-681-0.
  • Roberts, M. Geographical enquiry. Sheffield, 2010.
  • Řezníčková, D. a kol. Geografie. Aktivně, aktuálně a s aplikacemi.. Praha, 2012. ISBN 978-80-87186-99-2.
  • Vágai, T. a Vodáková, P. Projektové kurzy na katedře geografie FP TU v Liberci. Praha, 2010.
  • Vávra, J. Didaktika geografie I: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině v zeměpisu na ZŠ, na příkladu tématu Světový oceán. . Liberec, 2006. ISBN 80-7372-083-3.
  • VÚP. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia.. Praha, 2007. ISBN 978-80-87000-11-3.
  • VÚP. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.. Praha, 2007.
  • VÚP. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.. Praha, 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr