Předmět: Úvod do oborové didiaktiky

« Zpět
Název předmětu Úvod do oborové didiaktiky
Kód předmětu KGE/PUDGN
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vávra Jaroslav, RNDr. Ph.D.
  • Rubáš Dominik, RNDr. Ph.D.
  • Bendl Tomáš, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
TEORETICKÁ ČÁST 1) Úvod do (geografického) vzdělávání a jeho cíle 2) Přístupy k výuce (formy a metody): frontální, konceptuální, terénní, badatelská, projektová 3) Významné osobnosti a jejich přínos pro geo. vzdělávání (Bloom, Niemierko, Piaget, Bruner, Vygotskij...) 4) Vývoj didaktiky geografie a kurikulární dokumenty v ČR (RVP, ŠVP, DOV) 5) Konstruktivistický model učení; mezipředmětovost; průřezová témata (Udržitelné prostředí) 6) Konceptuální přístup ve výuce geografie PRAKTICKÁ ČÁST 1) Aktuální trendy geografického vzdělávání - prezentace studentů 2) Příprava na první výstup v hodině geografie 3) Mikrovyučování ve skupinách 4) Mikrovyučování ve skupinách 5) Mikrovyučování ve skupinách 6) Mikrovyučování ve skupinách

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Student získá první vhled do problematiky oborové didaktiky zeměpisu, který bude dále rozvíjet v navazujícím magisterském studiu. Udělá si první představu o přípravě a výuce v hodině zeměpisu.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Účast na úvodním semináři a dále na seminářích v praktické části kurzu Zápočet: skupinové mikrovyučování; prezentace článku z odborného geografického časopisu Zkouška: písemný test z probraného učiva
Doporučená literatura
  • Bendl, T., Rubáš, D. Za pět dvanáct: potřeba rekontextualizace geografie ve vzdělávání. , 2023.
  • Čapek, R.. Moderní didaktika.
  • Geographical Association. A framework for the school geography curriculum. Sheffield: Geographical Association. 2022.
  • GINNIS, P. Efektivní výukové nástroje pro učitele. Praha: Edukační laboratoř, 2017. ISBN 978-80-906082-6-9.
  • KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. (2002). Školní didaktika. Portál, Praha, 450 s.. &, &.
  • Marada, M., Řezníčková, D., Hanus, M. et al. Koncepce geografického vzdělávání. Praha. 2017.
  • Spurná, M. Atlas didaktiky geografie v profesní přípravě učitelů a učitelek. Nakladatelství Masarykovy univerzity. 2024.
  • Výzkumný ústav pedagogický v Praze. RVP ZV (portál rvp.cz). rvp.cz. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr