Předmět: Terénní výuka pro učitele

« Zpět
Název předmětu Terénní výuka pro učitele
Kód předmětu KGE/TVU
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Kocum Jan, RNDr. Ph.D.
  • Vávra Jaroslav, RNDr. Ph.D.
  • Boháč Artur, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. den skup. A = Život ve městě a na vesnici; skup. B = Terénní průzkum území, prezentace výsledků 2. den skup. A = Terénní průzkum území; skup. B = Život ve městě a na vesnici, prezentace výsledků 3. den skup. A = jižní a severní svah, různá expozice; skup. B = Terénní průzkum širšího okolí, prezentace výsledků 4. den skup. A = Terénní průzkum širšího okolí; skup. B = jižní a severní svah, různá expozice; prezentace výsledků 5. den závěrečné prezentace z celého cvičení, hodnocení

Studijní aktivity a metody výuky
Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce, Nácvik pohybových a praktických pracovních dovedností, Pracovní činnosti (dílny)
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 35 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 13 hodin za semestr
Výstupy z učení
Studenti procvičují geografické metody v terénu a učí se hodnotit prostorové jevy v terénu. Transormují získané poznatky do gegorafického vzdělávání.
Studenti dovedou vést gegorafickou výuku v terénu.
Předpoklady
uspěšné absolvování předmětů základy fyzické geografie, základy humánní geografie a základy regionální geografie; základní znalosti kartografie a GIS

Hodnoticí metody a kritéria
Prezentace samostatné výzkumné činnosti studenta

Studenti budou využívat různé tradiční i moderní techniky a způsoby práce (mapování) v terénu s využíváním dopředu a následně v terénu získaných informací (kombinací tvrdých a měkkých dat), jejich analytické zpracování gegorafickými metodami. Tyto poznatky transformují do geografického vzdělávání.
Doporučená literatura
  • Časopisy Geografické rozhledy, Urbanismus a územní rozvoj..
  • Odborné publikace k vybranému/určenému území..
  • Potřebné technické a přístrojové vybavení pro terénní průzkumy a rozbory..
  • Regionální a lokální tisk..
  • Statistické a předem dostupné údaje a jejich kritické hodnocení..
  • Topografické mapy včetně starších a historických map..
  • Územně plánovací dokumentace nebo územně analytické podklady..
  • MAJEROVÁ, V., MAJER, E. Kvalitativní metody výzkumu venkovského prostoru. I. a II. díl.. Praha, 2004.
  • Roberts, M. Learning through Enquiry. Making sense of geography in the key stage 3 classroom. Sheffield, 2003. ISBN 978-1-84377-095-4.
  • WAUGH, D. Geography. An Integrated Approach. Cheltenham, 2009. ISBN 978-1-4085-0407-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr