Předmět: Česká kultura 19.-20. století

« Zpět
Název předmětu Česká kultura 19.-20. století
Kód předmětu KHI/CEKA
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Kvaček Robert, prof. PhDr. CSc.
Obsah předmětu
1) České osvícenství Národní obrození I - pojetí, interpretace, základní rysy 2) Národní obrození II - osobnosti a díla Věda jako národně emancipační nástroj 3) Umění jako národně emancipační nástroj Generace Národního divadla 4) Zrod české literární moderny Zrod a vývoj moderního českého výtvarného a užitého umění 5) Umělecká avantgarda, její ideje a osobnosti Katolická literatura a vzdělanost 6) ČSR 1918-1939 jako kulturní jev Socialistický realismus 7) Nezávislá kultura 1948-1989

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
  • Příprava na zápočet - 16 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 16 hodin za semestr
Výstupy z učení
Kurs seznámí se základními charakteristikami kulturního vývoje v české a česko-německé společnosti v posledních dvou stoletích. Kultura v české i česko-německé společnosti plnila nejenom funkce umělecké, vzdělanostní, ale i sociálně emancipační a politické. Výklad bude koncipován podle periodizace a typologizace kulturního vývoje (národní obrození, česká moderna, avantgarda, katolická kultura, socialistické umění, underground, atd.). Na všechny zmíněné aspekty kurs poukáže jak obecným syntetizujícím přehledem, tak exemplárním výběrem vhodných konkrétních příkladů, které budou prezentovány analyticky.
Splnění předcházejících studijních povinností, viz studijní program.
Předpoklady
Splnění předcházejících studijních povinností, viz studijní program.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Aktivní účast na semináři (cvičení); splnění zadaných úkolů; prostudovaná doporučená literatura.
Doporučená literatura
  • Dějiny Univerzity Karlovy. Díl 3. 1802-1990, Praha 1997.
  • Komunikace a izolace v české kultuře 19. století. Sborník příspěvků z 21. ročníku sympozia k problematice 19. století, [K vyd. připravila] Bláhová, Praha, Koniasch Latin Press 2002.
  • ČERVINKA, F.. Česká kultura za okupace, in: P., Torst 2002, Rec.: Křesťan, J., Český časopis historický 102, 2004.
  • GABRIELOVÁ, J. Pražský hudební život na počátku 20. století. Hudba, umění, kultura, náboženství v době české moderny, in: Hudební věda 35, 1998, č. 4, s. 392-393.
  • KALANDRA, Z. Intelektuál a revoluce, [Uspoř.]: Brabec, J. Praha, Český spisovatel 1994.
  • KOCOURKOVÁ, K. Kultura každodenního života v regionálních dějinách, in: Zdeněk Kalista a kulturní historie, Semily, Státní okresní archiv Semily 2000.
  • Macura, V. Znamení zrodu. Praha, 1985.
  • MED, J. Křesťanský existencialismus v české kultuře (1945-1948), in: Česká literatura 51, 2003, č. 6, s. 741-745.
  • MĚŠŤAN, A. Slovanství a Slované v české kultuře v letech 1945-1948, in: Rok 1947. Česká literatura, kultura a společnost v období 1945-1948. Praha, Ústav pro českou literaturu AV ČR 1998, s. 106-111..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr