Lecturer(s)
|
|
Course content
|
History as a school subject, a sense of history, understanding the importance of historical events in the contemporary context, the specifics of work history teachers, lesson structure, perception of the history of the young generation, the relationship of the history, basic educational documents, changes in the teaching of history in connection with the FEP and implementation of the SEP.
|
Learning activities and teaching methods
|
Monological explanation (lecture, presentation,briefing), Dialogue metods(conversation,discussion,brainstorming)
- Class attendance
- 28 hours per semester
- Preparation for exam
- 31 hours per semester
- Home preparation for classes
- 31 hours per semester
|
Learning outcomes
|
Lectures on the subject of didactics of history. It deals with the theory of didactics and didactics trends.
Students learn the history books as the school subject, its purpose, the specifics of work history teachers, lesson structure, history, perception of the young generation, the relationship of the history, basic educational documents and actual changes in teaching history.
|
Prerequisites
|
Fulfilment of previous study obligations, knowledge of Czech and Czechoslovak history.
|
Assessment methods and criteria
|
Didactic test
Active attendance on discussions (lessons); fulfilment of homework; passing a test successfully; study of recommended literature
|
Recommended literature
|
-
Rámcové plány pro výuku dějepisu Učebnice dějepisu pro ZŠ Bruner, J.S.: Teoretické předpoklady struktury dějepisného učiva a její realizace v tematickém celku. Ústí nad Labem 1971. Čapek, V.: Problémy a tendence vyučování dějepisu v současném světě. Praha 1970. Mejstřík, V. : Metodika dějepisu jako učebního předmětu. Praha 1964. Průcha,J.: Moderní pedagogika. Praha 1997 Průcha,J.: Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Brno 1998 Růžičková, J.: Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu 1. a 2. díl. Ústí nad Labem 1982. Růžičková, J.: Řešení problémů v dějepisu. Praha 1975 Růžičková, J.: K otázce náročnosti problémového učení v dějepise vzhledem k věku a schopnostem žáků. Praha 1970 Sborníky vydávané u příležitosti konferencí Výboru pro kulturu Rady Evropy k otázkám výuky . &, &.
-
Beneš, Z. Historický text a historická kultura, Praha 1995..
-
Beneš, Z. Historie a škola I, Praha 2002..
-
Beneš, Z. Historie a škola II, Praha 2005..
-
Stradling, R.:. Jak učit evropské dějiny 20. století.
|