Course: Didactics of history 1

« Back
Course title Didactics of history 1
Course code KHI/DD1
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements Course does not contain work placement
Recommended optional programme components None
Course availability The course is available to visiting students
Lecturer(s)
  • Ulvr Václav, Mgr.
Course content
History as a school subject, a sense of history, understanding the importance of historical events in the contemporary context, the specifics of work history teachers, lesson structure, perception of the history of the young generation, the relationship of the history, basic educational documents, changes in the teaching of history in connection with the FEP and implementation of the SEP.

Learning activities and teaching methods
Monological explanation (lecture, presentation,briefing), Dialogue metods(conversation,discussion,brainstorming)
  • Class attendance - 28 hours per semester
  • Preparation for exam - 31 hours per semester
  • Home preparation for classes - 31 hours per semester
Learning outcomes
Lectures on the subject of didactics of history. It deals with the theory of didactics and didactics trends.
Students learn the history books as the school subject, its purpose, the specifics of work history teachers, lesson structure, history, perception of the young generation, the relationship of the history, basic educational documents and actual changes in teaching history.
Prerequisites
Fulfilment of previous study obligations, knowledge of Czech and Czechoslovak history.

Assessment methods and criteria
Didactic test

Active attendance on discussions (lessons); fulfilment of homework; passing a test successfully; study of recommended literature
Recommended literature
  • Rámcové plány pro výuku dějepisu Učebnice dějepisu pro ZŠ Bruner, J.S.: Teoretické předpoklady struktury dějepisného učiva a její realizace v tematickém celku. Ústí nad Labem 1971. Čapek, V.: Problémy a tendence vyučování dějepisu v současném světě. Praha 1970. Mejstřík, V. : Metodika dějepisu jako učebního předmětu. Praha 1964. Průcha,J.: Moderní pedagogika. Praha 1997 Průcha,J.: Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Brno 1998 Růžičková, J.: Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu 1. a 2. díl. Ústí nad Labem 1982. Růžičková, J.: Řešení problémů v dějepisu. Praha 1975 Růžičková, J.: K otázce náročnosti problémového učení v dějepise vzhledem k věku a schopnostem žáků. Praha 1970 Sborníky vydávané u příležitosti konferencí Výboru pro kulturu Rady Evropy k otázkám výuky . &, &.
  • Beneš, Z. Historický text a historická kultura, Praha 1995..
  • Beneš, Z. Historie a škola I, Praha 2002..
  • Beneš, Z. Historie a škola II, Praha 2005..
  • Stradling, R.:. Jak učit evropské dějiny 20. století.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester