Vyučující
|
-
Habánová Anna, M.A., Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1) Počátky moderního umění, vliv francouzské a německé výtvarné kultury na domácí uměleckou scénu. 2) Romantismus a realismus v malbě 19. století. 3) Architektura vídeňské Ringstrasse a její recepce v českých zemích. 4) Historismus na příkladu libereckého zahradního města. 5) Existuje národní umění? 6) Klasická česká moderna ? od Osmy k HoHoKoKo. 7) Vznik abstrakce a její průniky do českého výtvarného umění. 8) Německy hovořící výtvarní umělci v meziválečném Československu a jejich umělecké skupiny 9) Umění ve službách státu. 10) Umělecké formy 2. poloviny 20. století - architektura. 11) Umělecké formy 2. poloviny 20. století - výtvarné umění. 12) Formy modernismu v 2. polovině 20. století na příkladu regionu. 13) Nová média jako umělecký artefakt 14) Možnosti využití stálých expozic pro prohloubení znalostí z DU 19. a 20. století. Cvičení: Na přednášky navazují cvičení, v nichž studující prakticky využijí nabytých vědomostí jak z dějin kultury, tak z dějin umění, a to na konkrétních příkladech v regionu. Předpokladem je práce se zadanými texty a aktivní účast ve výuce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Přednáška, Cvičení, Prezentace práce studentů
- Příprava na zkoušku
- 39 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 39 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 16 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je poskytnout studujícím základní rozhled po zásadních změnách výtvarného umění českých zemí 19. a 20. století. V přehledu bude sledována základní chronologická linka, výklad bude zaměřen na faktografii a metodologii. Zvláštní důraz bude kladen na výklad moderního umění v kontextu regionu, tedy na německy hovořící výtvarné umělce a architekty. Pro druhou polovinu 20. století budou vybrány důležité milníky spojené s politickým vývojem (oficiální kulturní politika po roce 1948 versus svobodné formy vyjadřování). Pro dobu po roce 1989 bude kladen důraz na zprostředkování vhledu do rozmanitosti kurátorských a uměleckých přístupů.
Studenti budou seznámeni s vývojem výtvarného umění a architektury na území českých zemí 19. a 20. století.
|
Předpoklady
|
Splnění předcházejících studijních povinností, základní znalosti z terminologie dějin umění.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Základním požadavkem je účast na obou narozvrhovaných termínech 10. 10. a 19.12. 2025. V případě jedné absence student samostatně zpracuje individuálně zadaný úkol, v případě absence na obou termínech si student předmět zapíše znovu. Povinností každého studenta je samostatně navštívit tři různorodé profesionální výstavy výtvarného umění, jejichž obsahem je domácí výtvarné umění či architektura 19. a 20. století. Zároveň každý student/ka navštíví jeden vybraný program z festivalu Den architektury (2.-7.10.) a jednu přednášku pro veřejnost (mimo TUL) se vztahem k výtvarnému umění z Čech, Moravy a Slezska 19. a 20. století. Jejich přehled a vlastní anotace student/ka předloží v předstihu před zápočtem. Předmět je zakončen zápočtem, který probíhá ústní formou. Jeho náplní je rozprava nad dvěma prostudovanými tituly výhradně ze seznamu doporučené či povinné literatury a zadanými úkoly. Termíny zápočtů budou vypsány v lednu ve zkouškovém období.
|
Doporučená literatura
|
-
GOMBRICH, Ernst H.:. Příběh umění. Praha, 1998.
-
Kroupa, J.:. Školy dějin umění: metodologie dějin umění. Brno, 2010. ISBN 978-80-210-5819-4.
-
Lahoda, V.:. Český kubismus. Brána, 1996.
-
Lahoda, V. (ed.):. Dějiny českého výtvarného umění. 4,1/4,2, 1890-1938. Praha, 1998. ISBN 80-200-0587-0.
-
Petrasová, T., Švácha, R.:. Dějiny umění v českých zemích 800-2000. Artefactum, 2017.
|