Předmět: Didaktika dějepisu I

« Zpět
Název předmětu Didaktika dějepisu I
Kód předmětu KHI/KDS1T
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Ducháček Milan, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata a cvičení (v kurzu nejsou přednášky, protože přednáška z didaktiky je oxymoron): 1) Jak a kdy přesunout jádro výuky z učitele na žáky? 2) Co vlastně chceme naučit? Od "faktů" k "problémům", dovednostem a cílům. 3) "Udatné" národní dějiny - paradox nebo parodie? 4) Jak vytvořit "dobrý test". Otevřená otázka a ověřování znalostí a dovedností. 5) Jak "zkoušet" tak, aby žáci sami chtěli "k tabuli". Formy, funkce a alternativy hodnocení. 6) Multikulturalita a multifokalita v dějepisné výuce: problém menšin. 7) Dějepisný výlet, exkurze, itinerář a referáty. Cvičení: Cílem cvičení bude připravit studenty na výuku problémově orientovanou a naučit je vytvářet si didaktické materiály (didaktické listy, práce s filmem a fotografií, prezentace, testy aj.) tak, aby odpovídaly snaze přenést jádro výuky z učitele na aktivní spoluúčast žáků. Obsahem cvičení tak bude např. analýza dílčích témat ve starších výukových materiálech, jejich komparace a následné vytváření podkladů pro výuku dílčích témat s důrazem na kognitivní a interpretační dovednosti žáků. V návaznosti na to pak budou studenti promýšlet a vytvářet kontrolní mechanismy (testy a jiné formy ověřování výsledků). Smyslem cvičení je demonstrovat v praxi proměnu cílů dějepisného vyučování od "memorování" k porozumění. V rámci výuky budou rozvíjeny zejména tyto kompetence KRAAU: 1.2. Didakticky zprostředkuji obsah vyučovaných oborů žákům a žákyním v souladu s jejich vzdělávacími potřebami. - studenti se učí didaktické transformaci konkrétního zdroje do podoby aktivizační úlohy. Výsledkem je zápočtová práce sloužící jako vodítko pro přípravu didaktického portfolia aktivizačních úloh k SZZ. 2.3. Podporuji u žáků a žákyň zvídavost a motivaci k učení. - studenti v rámci skupinové práce poznávají různorodé aktivizační metody výuky (inquiry based learning) 2.5. Reflektuji výuku a vyhodnocuji dosahování stanovených cílů. - studenti se učí využívat reflektivní, kriteriální a formativní způsoby hodnocení žákovské, včetně žákovské (sebe)reflexe učení. 3.2. Vedu žáky a žákyně k chování podporujícímu učení a ke spolupráci. - v rámci skupinové výuky pracujeme se studenty na kultivaci vzájemného dialogu a společnému dosahování cílů 4.1. Hodnotím na základě kritérií a vedu k tomu také žáky a žákyně. - společně vytváříme výukové materiály obsahující kriteriální hodnocení. Provádíme reflektivní aktivity ověřující epistemická přesvědčení studentů/vyučujících dějepisu a jejich možná úskalí. 5.1. Spolupracuji s kolegy a kolegyněmi ve prospěch žáků a žákyň a společného profesního růstu. - v interakci vyučující - studenti vedeme dialog s profesním růstu v duchu KRAAU. 6.2. Odpovědně pracuji s informacemi a s digitálními nástroji, vedu žáky a žákyně k demokratickým hodnotám a jednám v souladu s profesní etikou. - v duchu standardů historiografické práce využíváme seriozní informační zdroje, hledáme meze jejich didaktické transformace, to vše s ohledem na autorská práva, citační normy běžné v akademické sféře a s ohledem na rizika AI generovaného obsahu. Studijní opory: https://adidej.cz/ (web Asociace pro didaktiku dějepisu z. s.) https://prohlednout.rvp.cz/zakladni-vzdelavani/vzdelavaci-oblasti/cas https://msmt.gov.cz/vzdelavani/kompetencni-ramec-absolventa-ucitelstvi www.dejepis21.cz http://dejinyasoucasnost.cz/ komiksy Příběhy 20. století, https://www.ustrcr.cz/publikace/jeste-jsme-ve-valce/ edice Děsivé dějiny, https://www.knihydobrovsky.cz/desive-dejiny-2703 http://www.moderni-dejiny.cz/ https://www.jsns.cz/ https://www.myjsmetonevzdali.cz/ http://www.pametnaroda.cz/ http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/spolecenskovedni-oblast https://www.stream.cz/porady/slavnedny https://khanovaskola.cz/schema/17-dejepis

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Nácvik pohybových a praktických pracovních dovedností, Problémové metody (badatelské, výzkumné), Demonstrace dovedností studentů, Cvičení, Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů, Samostudium studentů
  • Účast na výuce - 8 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 39 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 39 hodin za semestr
Výstupy z učení
Obsahem kurzu je praktická příprava studentů na práci učitelů dějepisu na 2. stupni ZŠ v souladu s proměnami cílů a s důrazem kladeným na učitele v roli nikoli "strážce pravdy", nýbrž "průvodce poznáváním", který předkládá žákům minulost nikoli jako "hotový" soubor "faktů", ale jako problém a prostor k tázání a porozumění v duchu objevného a kooperativního učení. V rámci přednášek se studenti obeznámí s možnostmi ověřování a hodnocení studijních výsledků, s limity konceptu "národních dějin", s úskalími výuky dějin evropských a světových, s otázkami interdisciplinarity, multikulturality a multifokality při práci v současném, často kulturně rozmanitém třídním kolektivu. V rámci cvičení si uvedené výzvy vyzkoušejí v praxi.
Odpovídá vymezení předmětu a požadavkům stanoveným v sylabu.
Předpoklady
Splnění předcházejících studijních povinností, viz studijní program.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Praktická demonstrace získaných dovedností, Ústní prezentace samostatné práce studenta, Kolokvium

Aktivní účast na semináři (cvičení); splnění zadaných úkolů; prostudovaná doporučená literatura. Podmínky splnění kurzu: Zápočet (deadline 15. 12. 2025): odevzdání podkladů k jedné didaktické aktivitě v duchu OVU revize RVP / kompetencí KRAAU na základě dobových pramenných materiálů z různých historických epoch se zaměřením na konstruktivistickou didaktiku a budování historické gramotnosti (Seixas-Morton, Big6). Ústní zkouška: absolvování ústní zkoušky/kolokvia na základě vypracovaných úkolů a didaktických úskalí, se kterými se student jako tvůrce materiálů potýkal, včetně návrhů oprav/řešení. Online výuka bude uskutečňována jak synchronně (Zoom, přednášky, seminář, cvičení, dialogické řešení problémů), tak asynchronně, na základě samostatné práce studentů dle zadání a práce s materiály (texty, prameny). Materiály a studijní opora budou sdíleny především z cloudového úložiště (OneDrive, Dropbox aj.) příslušného vyučujícího, cvičícího či garanta kurzu. Zpětná vazba k písemným pracím a úkolům bude poskytována opět především synchronně, případně individuálně prostřednictvím konzultací  (opět Zoom atd.) Hodnocení: - zadané práce budou odevzdávány vyučujícímu ve stanovených termínech v editovatelném formátu prostřednictvím tabulek sdílených dokumentů Goodle Disc (nikoli mailem!) - hodnocení vypracovaných písemných úkolů bude probíhat online - v případě kurzů ukončených ústní zkouškou bude zkouška probíhat individuálně, buď v osobním kontaktu dle příslušných hygienických regulí, případně (pokud to charakter kurzu umožní) i online (Zoom).
Doporučená literatura
  • ADLA, Zdeněk ? ČERNÝ, Jiří ? KALOUSEK, Jiří ? ZÁTKA, Pavel:. Obrázky z českých dějin a pověstí. Praha, 2014. ISBN 978-80-00-02831-6.
  • Anglosaská didaktika v praxi - kol. aut. Teaching History Project. https://teachinghistory.org/.
  • ČORNEJ, Petr, et al.:. Kdy, kde, proč a jak se to stalo v českých dějinách. Sto událostí, které dramaticky změnily naši historii. Praha, 2001. ISBN 80-86196-33-X.
  • Peter Sexias et al. Historical thinking project. https://teachinghistory.org/.
  • Portál Dějepis 21. Historické myšlení a historická gramotnost. http://www.dejepis21.cz/metodika-projektove-vyuky.
  • Sieglová, Dagmar. Konec školní nudy. Didaktické metody pro 21. století. Praha, 2019. ISBN 9788027122547.
  • WINEBURG, Sam. Historical tkinking and other unnatural acts. Charting the future of teaching the past. Philadelphia, 2001. ISBN 978-1-56639-856-.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr