Název předmětu | Didaktika dějepisu II |
---|---|
Kód předmětu | KHI/KDS2T |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | 1 |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Přednášky: 1) Projekt: výzva i postrach pro učitele. 2) Interdisciplinarita a možné typy historicky zaměřených projektů v rámci školního prostředí. 3) Práce v týmu a kooperace, rozdělení rolí, rozpočet a výstup z projektu. 4) Koncept kulturního dědictví a jeho využití ve školní praxi. 5) Jednání s třetí stranou. Práce s pamětníky a úskalí oral history ve škole. 6) Příběhy našich sousedů, Vedem a jiné příklady dobré praxe. 7) Sebehodnocení a prezentace u týmu i jednotlivce. Cvičení: V rámci cvičení si studenti sami vyzkoušejí navrhnout a v týmech vypracovat podklady a horizont očekávání a výstupů různorodých typů projektů spojených s konceptem péče o kulturní dědictví a budování historického povědomí v souladu s cíli RVP. Budou společně promýšlet možná úskalí organizace projektového vyučování a zkoumat limity a možnosti interdisciplinární spolupráce v rámci školy a jiných institucí. Seznámí se s transgeneračním a také s etickým rozměrem práce s pamětníky (v duchu metod orální historie) a s možnostmi a s možností přesahu projektového vyučování do veřejného prostoru.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projektová výuka, Pracovní činnosti (dílny), Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra), Demonstrace dovedností studentů, Prezentace práce studentů
|
Výstupy z učení |
Cílem kurzu je uvést studenty do praxe organizace projektové výuky. Zatímco nejnovější příručka Paměť a projektové vyučování v dějepise pojednává pouze o čistě oborových projektech, na mnoha školách již funguje projektová výuka jako mezioborová součást celoročního či pololetního učebního plánu, přičemž se zde otevírá široký prostor pro interdisciplinární spolupráci a propojení např. s konceptem péče o kulturní dědictví. Kurz by měl tedy nastínit různorodé formy projektové výuky a zaměřit se zejména na praktický průběh, organizační nároky, přesah a smysl projektů. Studenti se setkají s mezioborovou spoluprací v rámci školy, s problematikou rozpočtu a ohodnocení práce spojené s projektovou výukou a např. i s transgeneračním a etickým rozměrem práce s pamětníky či otázkami spolupráce školy s veřejnými institucemi. Praktickým výstupem kurzu v rámci cvičení bude skupinová práce na tvorbě koncepce a podkladů konkrétních projektů spojených s recepcí kulturního dědictví. V rámci kurzu si studenti sami vyzkoušejí navrhnout a v týmech vypracovat podklady a horizont očekávání a výstupů různorodých typů projektů spojených s konceptem péče o kulturní dědictví a budování historického povědomí v souladu s cíli RVP. Budou společně promýšlet možná úskalí organizace projektového vyučování a zkoumat limity a možnosti interdisciplinární spolupráce v rámci školy a jiných institucí. Seznámí se s transgeneračním a také s etickým rozměrem práce s pamětníky (v duchu metod orální historie) a s možnostmi přesahu projektového vyučování do veřejného prostoru.
Odpovídá vymezení předmětu a požadavkům stanoveným v sylabu. |
Předpoklady |
Splnění předcházejících studijních povinností, viz studijní program.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Ústní zkouška, Praktická demonstrace získaných dovedností
Aktivní účast na semináři (cvičení); splnění zadaných úkolů; prostudovaná doporučená literatura, autoevaulace/sebereflexe/formativní (sebe)hodnocení. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
---|