Vyučující
|
-
Jakouběová Vladimíra, PhDr.
|
Obsah předmětu
|
Anotace: Předmět se soustřeďuje na dvě základní oblasti, vnitřní a vnější fungování kulturní instituce. Ve vnitřním rámci se jedná především o seznámení s legislativou, definicí základní role instituce, nastavení funkčního managementu dle charakteru instituce, obsahem tohoto rámce je i personální politika a strategie řízení, včetně motivačních faktorů a finanční stability instituce. V oblasti vnějšího fungování jde především o roli instituce ve společnosti a oboru působení, zároveň v návaznosti na neziskový sektor a vzdělávací instituce a prostředí. Tento vnější rámec poté obsahuje pravidla pro public relations, fundraising, marketing a využití moderních technologií a inovativních postupů v komunikaci. Student dostane základy pro pochopení pravidel řízení a pravidel i postupů komunikace. Tematické vymezení: 01) Úvod do problematiky, základní terminologie, literatura 02) Management, základní pojmy, dějiny 03) Profesní etický kodex muzeí 04) Plánování, organizování, řízení, kontrola; personalistika 05) Muzeum jako instituce, základní organizační struktura, základní právní dokumenty 06) Muzejní organizace - AMG, ICOM, aj. 07) Práce muzea s veřejností - propagace a popularizace, jednotlivé formy a jejich zvláštnosti 08) Specifické možnosti prezentace činnosti muzeí prostřednictvím internetu 09) Formy a metody zjišťování efektu působení muzea na veřejnost 10) Budovy muzeí: architektura muzeí; umístění budov muzeí a okolí; funkční charakteristika jednotlivých částí prostorového vybavení 11) Typologie muzeí: charakteristika jednotlivých skupin; nástin problematiky "vlastivědných muzeí" v ČR 12) Řízení muzea; význam a metody stanovení cílů (vize) muzea a úloha plánování 13) Zásady a styly řízení muzea; způsoby stanovení nákladů; získávání sponzorů 14) Bezpečnostní management v muzeích
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 16 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 16 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět se soustřeďuje na dvě základní oblasti, vnitřní a vnější fungování kulturní instituce. Ve vnitřním rámci se jedná především o seznámení s legislativou, definicí základní role instituce, nastavení funkčního managementu dle charakteru instituce, obsahem tohoto rámce je i personální politika a strategie řízení, včetně motivačních faktorů a finanční stability instituce. V oblasti vnějšího fungování jde především o roli instituce ve společnosti a oboru působení, zároveň v návaznosti na neziskový sektor a vzdělávací instituce a prostředí. Tento vnější rámec poté obsahuje pravidla pro public relations, fundraising, marketing a využití moderních technologií a inovativních postupů v komunikaci. Student dostane základy pro pochopení pravidel řízení a pravidel i postupů komunikace.
Studující se seznámí s vnitřním a vnějším fungováním kulturní instituce, především s legislativou, definicí základní role instituce, nastavením funkčního managementu dle charakteru instituce, i personální politikou a strategií řízení, včetně motivačních faktorů a finanční stability instituce. V oblasti vnějšího fungování jde především o roli instituce ve společnosti a oboru působení, zároveň v návaznosti na neziskový sektor a vzdělávací instituce a prostředí.
|
Předpoklady
|
Splnění předcházejících studijních povinností, znalost českých kulturních dějin, dějin umění.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej
Aktivní účast na semináři (cvičení); splnění zadaných úkolů; úspěšně složený test; prostudovaná doporučená literatura.
|
Doporučená literatura
|
-
Bedrnová E., Nový, I. Psychologie a sociologie řízení. Management press 1998.
-
Nový, I. a kol. Interkulturální management. Praha, 1992.
|