Předmět: Muzejní pedagogika

« Zpět
Název předmětu Muzejní pedagogika
Kód předmětu KHI/MUPEM
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Lhotová Markéta, PhDr. Ph.D.
  • Hrušková Kateřina, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: Základy obecné pedagogiky a andragogiky, didaktické aspekty muzejní edukace. Spolupráce muzejního pedagoga na přípravě stálých expozic a výstav Tvorba edukačních programů, evaluace muzejních programů, sebereflexe práce muzejního pedagoga. Práce s dětským návštěvníkem, propojení muzejních programů s RVP a ŠVP. Fenomén dětského muzea a rodina jako specifická skupina v muzeu, možnosti animace a dramatické výchovy v muzejním a galerijním prostředí. Návštěvníci se specifickými potřebami, senioři v muzeu. Muzeum jako místo setkávání široké veřejnosti ? muzeum a pedagogika volného času, dobrovolnictví v muzeu. Cvičení: Studenti se v rámci výuky seznámí s praktickými příklady v muzejní pedagogice, s řadou ukázek muzejních programů a s aktivitami podpůrných organizací v oboru. Součástí cvičení bude prezentace vlastních projektů různých typů muzejních programů. Skupina se aktivně zapojí do cvičné realizace navrhovaných aktivit vyplývajících ze studentských projektů.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 24 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 24 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámení se základními principy muzejní pedagogiky, andragogiky a muzejní edukace, vymezení role muzejního pedagoga v muzeu a přiblížení základních principů tvorby muzejních programů. Přednášky jsou věnovány problematice muzejní pedagogiky a edukace, propojení činnosti muzejní pedagoga s RVP a tvorbě muzejních programů pro různé skupiny návštěvníků, včetně návštěvníků se specifickými potřebami, a to v teoretické rovině. Součástí výuky je odborná exkurze zaměřená na praktické ukázky muzejních programů ve vybrané instituci v Libereckém kraji.
Důraz je kladen na pochopení a zvládnutí současné muzejní praxe a s tím souvisejících odborných postupů. Studenti se seznámí se základními pojmy z daného oboru, odbornou terminologií a metodologií
Předpoklady
Splnění předcházejících studijních povinností, návaznostina Historii muzejnictví, znalosti z českých a československých dějin.

Hodnoticí metody a kritéria
Esej

Účast na cvičeních, prezentace, vypracování seminární práce.
Doporučená literatura
  • Špét, J:. Přehled vývoje českého muzejnictví I. (do roku 1945). Praha 1979.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr