Předmět: Problémy novověkých dějin 1

« Zpět
Název předmětu Problémy novověkých dějin 1
Kód předmětu KHI/PND1U
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Svoboda Milan, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1) Pojetí migrace/emigrace v české historiografii 19. a 20. století (autoři/autorky a jejich výklady) 2) Typy a příčiny migrace. Terminologie, vymezení pojmů exil, emigrace, vlast, domov atp. 3) Počátky raně novověké migrace: Politická a náboženská emigrace v 16. století (Šmalkaldská válka, jednota bratrská) 4) Ztráta domova: Náboženská a politická migrace v 17. století z českých zemí 5) Důsledky migrace během třicetileté války a po ní pro české i evropské země 6) Proměny: Náboženská migrace v 18. století a její příčiny 7) Nepevné domovy: Pokusy o vytváření exulantských/emigrantských komunit/kolonií v zahraničí v 17. století 8) Kdo je domácí? Příklady přijetí českých migrantů v Sasku (Pirna, Drážďany) tamním obyvatelstvem 9) Nalézání nové vlasti: Vytváření nového domova v Lužici (Herrnhut) a v Polsku (Zelów) 10) Sebepojetí exulantského údělu v tzv. ego-dokumentech 11) Nové generace, nové mýty: Utváření obrazu vlastní minulosti exulantů v 19. století 12) Odcizení: Pohled zevnitř - vnímání exulantů/emigrantů soudobým katolickým prostředím 13) Migrace do českých zemí (příklad: novokřtěnci) 14) Shrnutí kurzu, diskuse k tématům studentských prací

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 46 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 46 hodin za semestr
Výstupy z učení
Výklad se soustředí na vysvětlení forem migrace (emigrace, imigrace, exil) a historiografické pojetí tohoto fenoménu v raném novověku. Ve speciální části bude pozornost věnována vynucené migraci z českých zemí od 16. do 18. století (politicky i nábožensky motivované). Objasní příčiny i důsledky emigrace pro Země koruny české i pro hostitelské země. Představí na jednotlivých příkladech šlechticů a měšťanů individuální i společné rysy exulantského/emigrantského údělu, proměny vnitřní struktury těchto malých societ v cizím prostředí a jejich postupnou domestikaci v různých nábožensky, kulturně a jazykově orientovaných kulturách. Zaměří se také na další, nejen konfesijní, příčiny migrace. Výklad se zaměří také na komunity imigrantů do českých zemí (novokřtěnci).
Odpovídá vymezení předmětu a požadavkům stanoveným v sylabu.
Předpoklady
Splnění předcházejících studijních povinností, viz studijní program.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Aktivní účast na semináři (cvičení); splnění zadaných úkolů; úspěšně složený test; prostudovaná doporučená literatura.
Doporučená literatura
  • BOBKOVÁ, L. z Prahy a severozápadních Čech v Pirně v letech 1621-1639, Praha 1999.
  • HRUBÁ, M. (ed.). Víra nebo vlast?, Ústí nad Labem 2001.
  • ŠTĚŘÍKOVÁ, E. Běh života českých emigrantů v Berlíně v 18. století, Praha 1999.
  • ŠTĚŘÍKOVÁ, E. Exulantská útočiště v Lužici a Sasku, Praha 2004.
  • ŠTĚŘÍKOVÁ, E. Jak potůček v jezeře. Moravané v obnovené Jednotě bratrské v 18. století, Praha 2009.
  • ŠTĚŘÍKOVÁ, E. Pozváni do Slezska. Vznik prvních českých emigrantských kolonií v 18. století v pruském Slezsku, Praha 2001.
  • ŠTĚŘÍKOVÁ, E. Z nouze o spasení. Česká emigrace v 18. století do Pruského Slezska, Praha 1992.
  • ŠTĚŘÍKOVÁ, E. Zelów. Česká exulantská obec v Polsku, Praha 2010 (2. vyd.).


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní