Předmět: Teorie a metodologie v praxi historické vědy

« Zpět
Název předmětu Teorie a metodologie v praxi historické vědy
Kód předmětu KHI/PTHVO
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Pažout Jaroslav, doc. PhDr. Ph.D.
  • Portmann Kateřina, Mgr. Ph.D.
  • Ducháček Milan, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tématické okruhy: 1) Koncepty a dějiny. Teorie, metodologie a proměny pojmů v současné historické vědě 2) Vědecká komunita, scientometrie a grantová politika v teorii a v praxi 3) Horizont zkušenosti a horizont smyslu; meze interpretace, subjektivita a relativita historického poznávání 4) Kultura a prostor jako ústřední témata a problémy současné historiografie 5) Estetika a etika jako nedílná součást historické práce 6) Figurace paměti, kultura vzpomínání, trauma a gender jako problém úhlu pohledu 7) Krajina a paměť I 8) Krajina a paměť II Cvičení: V rámci cvičení každý student či studentka prezentují výsledek četby dílčích pasáží povinné (případně i doporučené) literatury a navrhne její aplikaci v historiografické či muzeologické praxi.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Problémové metody (badatelské, výzkumné), Cvičení, Studium metodou řešení problémů
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 16 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 16 hodin za semestr
Výstupy z učení
Kurs v přednáškách, ale zejména při praktické aplikaci v rámci cvičení a terénních exkurzí seznámí studenty se základními podobami a dilematy historického myšlení a poznání v historiografii a příbuzných sociálních vědách na přelomu 20. a 21. století. Historické myšlení a jeho specifická součást - vědecké poznání - bude v návaznosti na kurzy historiografie předestřeno jako sociokulturní fenomén, tj. jako vytváření objektivačního obrazu světa, zahrnujícího jeho hodnocení a mající svůj estetický, etický a společenský rozměr.
Odpovídá vymezení předmětu a požadavkům stanoveným v sylabu.
Předpoklady
Splnění předcházejících studijních povinností, viz studijní program.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Prezentace tvůrčí a umělecké činnosti studenta, Kolokvium

Aktivní účast v diskusi na kurzu; průběžné plnění zadaných úkolů (reflexe četby); prostudovaná povinná literatura. Základem kurzu nejsou přednášky, nýbrž sdílené close-reading vybraných textů a analýza mediálních formátů. Podmínkou udělení zápočtu je vypracování recenze na vybraný aktuální historiografickou knihu, max. 2 roky starou. Deadline: 15. 12. 2025. Recenze v rozsahu 2-4NS bude autorským textem bez využití AI. Obsahovat bude zejména reflexi autorské, čtenářské, obsahové a metodologické roviny posuzovaného textu, a to dle náležitostí probíraných v kurzu. V ideálním případě by recenze měla být publikovatelná v recenzní rubrice některého z českých odborných periodik (Fontes Nissae, Marginalia historica, H-O-P aj.). Ústní zkouška v individuální či kolokviální formě bude vycházet z autoevaluace, tj. reflexe úskalí kurzu, přečtené literatury a dovedností nabytých v kurzu.
Doporučená literatura
  • Beneš, Z. Historický text a historická kultura. Praha, 1995.
  • BONNELL, Víctoria E. ? HUNT, Lynn, edd. Beyond the Cultural Turn. New Directions in the Study of Society and Culture. Berkeley ? Los Angeles ? London, 1999. ISBN 98-33118.
  • BOROVSKÝ, Tomáš ? HANUŠ, Jiří ? ŘEPA, Milan, edd. Kultura jako téma a problém dějepisectví (s. 1?98). Brno, 2016. ISBN 80-86488-33-0.
  • DOLEŽEL, Lubomír. Fikce a historie v období postmoderny. Praha, 2008. ISBN 978-80-7325-354-7.
  • HORSKÝ, Jan. Velké vyprávění o lingvistickém obratu v teorii dějin a malý příběh české historiografie, in: STORCHOVÁ, Lucie ? HORSKÝ, Jan, et al.: Paralely, průsečíky, mimoběžky: teorie, koncepty a pojmy v české a světové historiografii 20. století, s. 67?94. Ústí nad Labem, 2009. ISBN 978-80-86971-92-6.
  • NIETZSCHE, Friedrich. O užitečnosti a škodlivosti historie pro život in Nečasové úvahy, s. 77-147.. Praha, 2005. ISBN 80-7298-134-X.
  • SMETÁNKA, Zdeněk. Archeologické eseje a mikropříběhy. Praha, 2017. ISBN 978-80-7422-429-4.
  • STORCHOVÁ, Lucie a kol. Koncepty a dějiny. Proměny pojmů v současné historické vědě. Praha, 2014. ISBN 978-80-87271-87-2.
  • ZELEŇÁK, Eugen, ed. Úvod do kritickej filolozofie histórie I. Vybraní autori od druhej polovice 20. storočia po súčasnosť, Ružomberok, Verbum 2015, dostupné online: .. Ružomberok, 2015.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr