Vyučující
|
-
Ducháček Milan, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Studující se seznámí s dějepisem jako školním předmětem, jeho smyslem, specifiky práce učitele dějepisu, strukturou vyučovací jednotky, vnímání dějin mladou generací, vztahem společnosti k historii, základními školskými dokumenty a aktuálními změnami ve výuce dějepisu. Přednášky: 1) Dějepisář včera a dnes: proměna role učitele. 2) Cíle výuky a budování historického povědomí, dějepisné kurikulum, RVP ZV/ŠVP. 3) Formy dějepisného vyučování, výukové metody a vzdělávací strategie a jejich uplatnění ve výuce. 4) Didaktická analýza učiva, učebnice dějepisu a jejich využitelnost, práce s jinými zdroji. 5) Dějepis ve věku glokalizace (D-21; HistoryLab, GoogleEarth, AI generovaný obsah etc.). 6) Hodnocení ve výuce dějepisu, péče o duši a vědomí smyslu (Bloomova taxonomie edukačních cílů, formativní hodnocení). 7) Projekty a regionální historie ve výuce dějepisu. Cvičení: Během cvičení si studenti vyzkouší aplikovat teoretické poznatky z přednášek na konkrétních problémech a tématech. Setkají se s analýzou různorodých didaktických materiálů, od učebnic a popularizačních textů přes publicistiku po různorodé audiovizuální formáty. Vyzkoušejí si tvorbu testů, formulování různorodých typů otázek a druhů re-prezentace historických událostí, úskalí prezentace i různých forem hodnocení. Demonstrací rozdílů mezi výukou zaměřenou na ?znalosti? a výukou soustředěnou na klíčové kompetence by měli též pochopit proměnu, jíž výuka dějepisu i role učitele na ZŠ během posledního čtvrtstoletí tváří v tvář výzvám digitálního a "postfaktického" věku prošla.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra), Cvičení, Klinická praxe pod dohledem, Studium metodou řešení problémů
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 31 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 31 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Přednášky mají studentům posloužit k získání základní představy o aktuálních problémech současné pedagogické praxe výuky dějepisu na 2. stupni ZŠ. Studenti se seznámí s formálními nároky praxe (pedagogická dokumentace, struktura RVP, tvorba ŠVP a její nároky, hodnocení). Obeznámí se s tradičními i inovativními metodami výuky, s výchovnými a vzdělávacími strategiemi, s úskalími využívání standardních didaktických pomůcek (učebnice, mapy) a s možnostmi využívání multimediálních a webových zdrojů. Setkají se s problémem role učitele v hodnotovém vyučování a směřování výuky ke kompetencím. Dějepis jako školní předmět, smysl dějepisu,význam chápání historických událostí v dobovém kontextu,specifika práce učitele dějepisu, struktura vyučovací jednotky, vnímání dějin mladou generací, vztah společnosti k historii, základní školské dokumenty, změny ve výuce dějepisu v souvislosti s vydáním RVP ZV a zaváděním ŠVP.
Odpovídá vymezení předmětu a požadavkům stanoveným v sylabu.
|
Předpoklady
|
Splnění předcházejících studijních povinností, znalost českých a československých dějin.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Praktická demonstrace získaných dovedností, Didaktický test, Ústní prezentace samostatné práce studenta
Aktivní účast na semináři (cvičení); splnění zadaných úkolů; prostudovaná doporučená literatura. Zápočtová práce: (deadline: 15.12. 2025) Vypracování 3 vybraných úkolů ve vzdělávací aplikaci HistoryLab.cz, z toho minimálně jeden s tematikou starších dějin (Katalog starších dějin). Vyplněná cvičení budou využívat všechny formy, které aplikace nabízí (tagování, komentáře, škálování aj.). Závěrečný reflexivní formulář bude doplněn o položky OVU revidovaného RVP ZV dle zadání v kurzu. Vybraný soubor cca 20ti úkolů z HL přijde studujícím formou zadání elektronicky přímo z aplikace cca na přelomu září/října, až se aplikací obeznámí v kurzu.
|
Doporučená literatura
|
-
Beneš, Z. Historie a škola I, Praha 2002..
-
Beneš, Z. Historie a škola II, Praha 2005..
-
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: Lexikon výukových a hodnotících metod. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
-
Kamil Činátl a kol. Tematický oddíl časopisu Dějiny a současnost 7/2020: Dějepis pro dobu postfaktickou. Hry, alternativní programy, digitální dílny. http://dejinyasoucasnost.cz/archiv/2020/7/. Praha, 2020.
-
SCHWABIKOVÁ, Kateřina. Cesty dětí do staletí aneb jak Běla s Kubou poznávali naši historii. https://www.slovart.cz/knihy-v-cestine/pro-deti-a-mladez/mimo-edice/cesty-deti-do-staleti-aneb-jak-bela-s-kubou-poznavali-nasi-historii.html?page_id=12580. Praha, 2014. ISBN 978-80-7391-749-4.
-
Stradling, R.:. Jak učit evropské dějiny 20. století.
|