Vyučující
|
-
Rychlík Jan, prof. PhDr. DrSc.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1) Šlechta jako historický fenomén: Evropa a Království české. Terminologické vymezení: titulatura a její etymologie, vývoj a užívání. Vznik české šlechty ve středověku a utváření šlechtických rodů v českých zemích. 2) Středověká šlechta a její sídla, kulturní reprezentace, mecenát, významné rody a osobnosti. 3) Šlechta českých zemí v raném novověku - její sídla, pohřebiště, prameny písemné a ikonografické, vybrané rody a osobnosti. 4) Šlechta v habsburské monarchii 19. století a "nová šlechta" a rakouská říše. 5) Osudy šlechticů ve 20. století (1918-1948). Šlechtické rodiny v období socialismu (1948-1989), životní příběhy jedinců v Československu i v emigraci. 6) Vnímání šlechty po převratu 1989 a v následujícím třicetiletí (restituce, politická reprezentace, mecenát, péče o památky). 7) Česká šlechta v odborné, populárněnaučné a krásné literatuře i v médiích ve 20. a 21. století. Stereotypy s ní spjaté a jejich význam v českém prostředí. Povinná literatura: BŮŽEK, Václav, et al.: Věk urozených. Šlechta v českých zemích na prahu novověku, Praha, Paseka 2002, ISBN 80-7185-417-4. EVANS, Robert John Weston: Vznik habsburské monarchie 1550-1700, Praha, Argo 2003, ISBN 80-7203-463-4. Hrady, zámky a tvrze v Čechách, na Moravě a ve Slezsku I-VII, Praha, Svoboda 1981-1989. MAŤA, Petr: Svět české aristokracie (1500-1700), Praha, Nakladatelství Lidové noviny 2004, ISBN 80-7106-312-6.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Projektová výuka
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 16 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 16 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Kurz je věnován tématu ze starších dějin: Šlechta v českých dějinách. Výklad se soustředí obecně na vývoj středoevropské šlechty od středověku do moderní doby a na způsoby i výsledky její sebeprezentace. Zohledněno je pojetí a vnímání urozenců jejich šlechtickými současníky i lidmi neurozenými, ale také současnou laickou veřejností i odbornými badateli. Bude se věnovat auto- a heterostereotypům, dobovému pojetí urozenosti a důsledkům z toho plynoucím (především v raném novověku). Na příkladu vybraných osobností se studující seznámí se způsobem budování kariér duchovních i světských a s utvářením rodových sociálních strategií, jejich uchování a obnovování.
Cvičení: Studující prokáží v rámci předmětu osvojené znalosti, uplatnění terminologie při exkurzi do vybraného šlechtického sídla či pohřebiště.
|
Předpoklady
|
Aktivní účast na cvičeních, prezentace vybraného tématu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej
Odevzdání elektronické formy prezentace do 31. 5. 2025.
|
Doporučená literatura
|
-
Hrady, zámky a tvrze v Čechách, na Moravě a ve Slezsku I?VII. Praha. 1981.
-
BŮŽEK, Václav, et al. Věk urozených. Šlechta v českých zemích na prahu novověku. Praha. 2002.
-
Evans, R. J. W. Vznik habsburské monarchie.
-
MAŤA, Petr. Svět české aristokracie (1500?1700). Praha. 2004.
|