Vyučující
|
-
Svoboda Milan, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Anotace: Základní seznámení s problematikou regionální historie, jejími pracovními metodami a postupy (důraz na problematiku orální historie, na práci s pamětními knihami obecními a dalšími typy kronik). Druhy regionálních historických pracovišť (archivy, muzea, pracoviště památkové péče a jejich pracovní náplň). Možnosti vlastního regionálně historického výzkumu. Vzhledem k roli česko-německého bádání v regionu (do r. 1945) bude pozornost věnována také přehledu těchto aktivit od poloviny 19. století do roku 1945, resp. i badatelským aktivitám v bývalém sudetoněmeckém prostředí (Collegium Carolinum atd.). Semináře kladou důraz na zvládnutí zásad historického řemesla v aplikaci na zvolené regionálně historické téma, které studenti samostatně zpracují s využitím pramenů a literatury v rámci seminární práce. Tematické vymezení: 01-02) Pojem regionu a jeho různorodá vymezení; vazby na tvorbu regionální historiografie; zadání samostatné práce 03-04) Počátky a vývoj české regionální historiografie od 19. století; proměny koncepcí a úkolů 05) Koncepce regionálních dějin F. Kutnara 06) Příběh Ouběnic a nejen jich 07-09) Prameny k regionálním dějinám 10-11) Didaktické aspekty a využití regionálních dějin 12-13) Vyhodnocení prací studentů a diskuse o nich 14) Závěrečné shrnutí
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 31 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 31 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Regionální dějiny a vztah k dějinám zemským a obecným. Metodické problémy vymezení regionu , zpracování dějin obcí. Regionální dějiny ve výuce dějepisu.
Odpovídá vymezení předmětu a požadavkům stanoveným v sylabu.
|
Předpoklady
|
Splnění předcházejících studijních povinností, viz studijní program.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej
Aktivní účast na semináři (cvičení); splnění zadaných úkolů; úspěšně složený test; prostudovaná doporučená literatura.
|
Doporučená literatura
|
-
Bartoš, J.:. Metodické otázky regionálních dějin. Praha 1981. &, &.
|