Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Anotace: Kurz seznámí se základními charakteristikami kulturního vývoje v české a česko-německé společnosti v posledních dvou stoletích. Kultura v české i česko-německé společnosti plnila nejenom funkce umělecké, vzdělanostní, ale i sociálně emancipační a politické. Výklad bude koncipován podle periodizace a typologizace kulturního vývoje (národní obrození, česká moderna, avantgarda, katolická kultura, socialistické umění, underground, atd.). Na všechny zmíněné aspekty kurz poukáže jak obecným syntetizujícím přehledem, tak exemplárním výběrem vhodných konkrétních příkladů, které budou prezentovány analyticky. Tematické vymezení: 01) České osvícenství 02) Národní obrození I - pojetí, interpretace, základní rysy 03) Národní obrození II - osobnosti a díla 04) Věda jako národně emancipační nástroj 05) Umění jako národně emancipační nástroj 06) Generace Národního divadla 07) Zrod české literární moderny 08) Zrod a vývoj moderního českého výtvarného a užitého umění 09) Umělecká avantgarda, její ideje a osobnosti 10) Katolická literatura a vzdělanost 11) ČSR 1918-1939 jako kulturní jev 12) Socialistický realismus 13) Nezávislá kultura 1948-1989 14) Shrnutí kurzu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 16 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 16 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Kurz seznámí se základními charakteristikami kulturního vývoje v české a česko-německé společnosti v posledních dvou stoletích. Kultura v české i česko-německé společnosti plnila nejenom funkce umělecké, vzdělanostní, ale i sociálně emancipační a politické. Výklad bude koncipován podle periodizace a typologizace kulturního vývoje (národní obrození, česká moderna, avantgarda, katolická kultura, socialistické umění, underground, atd.). Na všechny zmíněné aspekty kurz poukáže jak obecným syntetizujícím přehledem, tak exemplárním výběrem vhodných konkrétních příkladů, které budou prezentovány analyticky.
Student se seznámí se základními charakteristikami kulturního vývoje v české a česko-německé společnosti v posledních dvou stoletích.
|
Předpoklady
|
Splnění předcházejících studijních povinností, studující má přehled o základních pojmech a událostech kulturních dějin 19. a 20. století v českém prostředí.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Aktivní účast na semináři (cvičení); splnění zadaných úkolů; úspěšně složený test; prostudovaná doporučená literatura.
|
Doporučená literatura
|
-
Macura, V. Znamení zrodu. Praha, 1985.
|