Vyučující
|
-
Havlová Marie, Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah: 1. Úvod do textilního zbožíznalství, životnost a užitné vlastnosti textilního produktu pro spotřebitele 2. Ochrana spotřebitele: povinné a nepovinné informace o textilním produktu, marketingové informace a klamání spotřebitele 3. Charakteristický detail plošné textilie a jeho význam pro užitnou hodnotu textilního produktu 4. Parametry kvality tkaného textilního zboží z pohledu spotřebitele 5. Typologie tkanin I. - identifikace, terminologie, vlastnosti, vhodnost k použití 6. Typologie tkanin II. - identifikace, terminologie, vlastnosti, vhodnost k použití 7. Typologie tkanin III. - identifikace, terminologie, vlastnosti, vhodnost k použití 8. Parametry kvality pleteného textilního zboží z pohledu spotřebitele 9. Typlogie pletenin I. - identifikace, terminologie, vlastnosti, vhodnost k použití 10. Typologie pletenin II. - identifikace, terminologie, vlastnosti, vhodnost k použití 11. Typologie pletenin III. - identifiace, terminologie, vlastnosti, vhodnost k použití 12. Funkční a speciální plošné textilie - identifikace, terminologie, vlastnosti, vhodnost k použití 13. Textilní produkt s prodlouženou životností, zodpovědné spotřebitelské chování 14. Volné téma
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Pozorování, Projektová výuka, Laboratorní praktika, Přednáška, E-learning
- Účast na výuce
- 84 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován s ohledem na profil absolventa oboru Textilní marketing. Student absolvující předmět umí identifikovat, zařadit a pojmenovat plošné textilní zboží - tkané a pletené. Umí provést její základní rozbor, identifikovat a obrazově zaznamenat charakteristické prvky, které jsou určující pro její vlastnosti a použití. Student chápe základní vztahy mezi konstrukčními a užitnými vlastnostmi plošné textilie v kontextu jejich kvality, vhodnosti k použití a potenciální životnosti. Student získá také prostřednictvím zbožíznaleckých katalogů vzorků plošných textilií praktické zkušenosti v oblasti omakových a vzhledových charakteristik, které mu umožní pružně reagovat z odborného hlediska v podmínkách obchodních jednání. Důraz je kladen také na správné značení textilních výrobků nesoucí informace o materiálovém složení a o doporučeném způsobu údržby. Studenti jsou ve zkratce seznamováni také s legislativou související s ochranou spotřebitele na českém trhu. Získané znalosti jsou studenti schopni aplikovat v podobě správného informování potenciálních zákazníků o nabízených textilních produktech.
Student umí identifikovat a pojmenovat konečný textilní produkt - zboží (tkaniny, pleteniny). Umí provést základní rozbor finálního výrobku a identifikovat charakteristické prvky, které jsou určující pro jeho označení, základní vlastnosti a použití. Student získá prostřednictvím výukových katalogů (zahrnujících širokou škálu reálných vzorků plošných textilií) praktické zkušenosti v oblasti omakových a vzhledových charakteristik. Důraz je kladen také na správné značení textilních výrobků - materiálové složení, symboly údržby. Studenti jsou také seznámeni se základní legislativou související s ochranou spotřebitele.
|
Předpoklady
|
Znalosti z předmětů: - Textilní vlákna - Textilní technologie I. - Textilní technologie II. - Textilní zbožíznalství 1
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Praktická demonstrace získaných dovedností, Prezentace osvojených vědomostí formou referátu, Test
Zápočet: - Absolvování všech laboratorních cvičení - Odevzdání všech zadaných úkolů - Úspěšné absolvování všech opakovacích testů - Úspěšné absolvování identifikačního testu Zkouška: - Písemná
|
Doporučená literatura
|
-
Havlová, M. e-learningový kurz k předmětu Textilní zbožíznalství 2 dostupný na https://elearning.tul.cz.
-
Havlová, M., Pařilová, H. Typologie pletenin. Názvoslovný katalog. Liberec, 2013. ISBN 978-80-7372-940-0.
-
Pařilová, H. Typologie tkanin. Textilní zbožíznalství. Učební texty pro studenty FT.. Liberec, 2018. ISBN 978-80-7494.
-
Teršl, S. Abeceda textilu a odívání. Praha, 1994. ISBN 80-900908-7-7.
|