Předmět: Didaktika matematiky 2

« Zpět
Název předmětu Didaktika matematiky 2
Kód předmětu KMA/DM2E
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Příhonská Jana, doc. RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsahem předmětu je seznámit studenty s novými směry ve výuce matematiky - problémové, projektové vyučování, rozvoj myšlení a představivosti, hodnocení žáků, práce s talenty. Dále učitelova činnost ve třídě a školní dokumentace. Seminář: 1. Nové směry a tendence ve výuce matematiky na základní škole. Rámcové a školní vzdělávací programy. 2. Aktivizující metody a formy práce. 3. Rozvíjení funkčního a logického myšlení - ukázky s využitím zkušeností studentů z praxe. 4. Rozvíjení geometrických představ - ukázky s využitím zkušeností studentů z praxe. 5. Problémové vyučování - praktické ukázky studentů. 6. Projektové vyučování - praktické ukázky studentů. 7. Matematické rozcvičky, hry a soutěže, pohádky a příběhy - praktické ukázky studentů. 8. Hodnocení žáků, ústní zkoušení - metody, formy, praktické ukázky studentů. 9. Hodnocení žáků, oprava písemné práce - metody, formy, praktické ukázky studentů. 10. Práce s talenty a slabšími žáky - ukázky s využitím zkušeností studentů z praxe. 11. Řešení slovních a konstrukčních úloh. 12. Učitelova činnost ve třídě, na tabuli, s pomůckami apod. 13. Seznámení se školní dokumentací. 14. Rezerva.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s novými směry ve výuce matematiky - problémové, projektové vyučování, rozvoj myšlení a představivosti, hodnocení žáků, práce s talenty. Dále učitelova činnost ve třídě a školní dokumentace.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti
Předpoklady
Středoškolská matematika

Hodnoticí metody a kritéria
Prezentace tvůrčí a umělecké činnosti studenta

Docházka na cvičení, aktivita, odevzdání semestrální práce. Obsah učiva matematické analýzy, algebry, geometrie a Didaktiky matematiky 1, spolu s učivem pedagogiky a psychologie.
Doporučená literatura
  • Metodické příručky k těmto učebnicím.
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. MŠMT, 2005.
  • Učebnice matematiky pro ZŠ. Praha, Fortuna, 1991.
  • Vzdělávací program Základní škola. Praha, Fortuna, 1996.
  • Gábor, O. - Kopanev, O. - Križalkovič, K. Teória vyučovania matematiky 1.. &, &.
  • Kopka, J.:. Výzkumný přístup při výuce matematiky.. Ústí n.L., 2007. ISBN 80-8084-064-4.
  • Květoň, P. - Burian, K. - Šimon, J. Kapitoly z didaktiky matematiky III. Ostrava, 1990.
  • Květoň, P. Kapitoly z didaktiky matematiky I, II. Ostrava, 1990.
  • Mikulčák, J. Didaktika matematiky. Praha, SPN, 1982.
  • Van Dormolen, J. Didaktik der Mathematik. Braunschweig, Vieweg, 1978.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr