Vyučující
|
-
Příhonská Jana, doc. RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsahem předmětu je seznámit studenty s novými směry ve výuce matematiky - problémové, projektové vyučování, rozvoj myšlení a představivosti, hodnocení žáků, práce s talenty. Dále učitelova činnost ve třídě a školní dokumentace. Seminář: 1. Nové směry a tendence ve výuce matematiky na základní škole. Rámcové a školní vzdělávací programy. 2. Aktivizující metody a formy práce. 3. Rozvíjení funkčního a logického myšlení - ukázky s využitím zkušeností studentů z praxe. 4. Rozvíjení geometrických představ - ukázky s využitím zkušeností studentů z praxe. 5. Problémové vyučování - praktické ukázky studentů. 6. Projektové vyučování - praktické ukázky studentů. 7. Matematické rozcvičky, hry a soutěže, pohádky a příběhy - praktické ukázky studentů. 8. Hodnocení žáků, ústní zkoušení - metody, formy, praktické ukázky studentů. 9. Hodnocení žáků, oprava písemné práce - metody, formy, praktické ukázky studentů. 10. Práce s talenty a slabšími žáky - ukázky s využitím zkušeností studentů z praxe. 11. Řešení slovních a konstrukčních úloh. 12. Učitelova činnost ve třídě, na tabuli, s pomůckami apod. 13. Seznámení se školní dokumentací. 14. Rezerva.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s novými směry ve výuce matematiky - problémové, projektové vyučování, rozvoj myšlení a představivosti, hodnocení žáků, práce s talenty. Dále učitelova činnost ve třídě a školní dokumentace.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti
|
Předpoklady
|
Středoškolská matematika
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Prezentace tvůrčí a umělecké činnosti studenta
Docházka na cvičení, aktivita, odevzdání semestrální práce. Obsah učiva matematické analýzy, algebry, geometrie a Didaktiky matematiky 1, spolu s učivem pedagogiky a psychologie.
|
Doporučená literatura
|
-
Metodické příručky k těmto učebnicím.
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. MŠMT, 2005.
-
Učebnice matematiky pro ZŠ. Praha, Fortuna, 1991.
-
Vzdělávací program Základní škola. Praha, Fortuna, 1996.
-
Gábor, O. - Kopanev, O. - Križalkovič, K. Teória vyučovania matematiky 1.. &, &.
-
Kopka, J.:. Výzkumný přístup při výuce matematiky.. Ústí n.L., 2007. ISBN 80-8084-064-4.
-
Květoň, P. - Burian, K. - Šimon, J. Kapitoly z didaktiky matematiky III. Ostrava, 1990.
-
Květoň, P. Kapitoly z didaktiky matematiky I, II. Ostrava, 1990.
-
Mikulčák, J. Didaktika matematiky. Praha, SPN, 1982.
-
Van Dormolen, J. Didaktik der Mathematik. Braunschweig, Vieweg, 1978.
|