Předmět: Didaktika matematiky pro 2. stupeň ZŠ

« Zpět
Název předmětu Didaktika matematiky pro 2. stupeň ZŠ
Kód předmětu KMA/DMA2Z
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Příhonská Jana, doc. RNDr. Ph.D.
  • Břehovský Jiří, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Nové směry a tendence ve výuce matematiky na základní škole. Rámcové a školní vzdělávací programy. 2. Aktivizující metody a formy práce - struktura vyučovací hodiny. 3. Rozvíjení funkčního a logického myšlení - ukázkys využitím zkušeností studentů z praxe. 4. Rozvíjení geometrických představ - ukázkys využitím zkušeností studentů z praxe. 5. Problémové vyučování - praktickéukázky studentů. 6. Projektové vyučování - praktickéukázky studentů. 7. Matematické rozcvičky, hry a soutěže, pohádky a příběhy - praktickéukázky studentů. 8. Hodnocení žáků, ústní zkoušení - metody,formy, praktické ukázky studentů. 9. Hodnocení žáků, oprava písemné práce - metody, formy, praktické ukázky studentů. 10. Práce s talenty a slabšími žáky - individuální přístup. 11. Řešení slovních a konstrukčních úloh. 12. Učitelova činnost ve třídě, na tabuli, s pomůckami apod. 13. Seznámení se školní dokumentací.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s novými směry ve výuce matematiky - problémové, projektové vyučování, rozvoj myšlení a představivosti, hodnocení žáků, práce s talenty. Dále učitelova činnost ve třídě a školní dokumentace.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti
Předpoklady
Středoškolská matematika

Hodnoticí metody a kritéria
Prezentace tvůrčí a umělecké činnosti studenta

Docházka na cvičení, aktivita, odevzdání semestrální práce. Obsah učiva matematické analýzy, algebry, geometrie a Didaktiky matematiky 1, spolu s učivem pedagogiky a psychologie.
Doporučená literatura
  • Učebnice matematiky pro ZŠ. Praha, Fortuna, 1991.
  • F. Kuřina, Z. Půlpán:. Podivuhodný svět elementární matematiky.. Academia, Praha, 2006.
  • HEJNÝ, M., NOVOTNÁ, J., STEHLÍKOVÁ, N. Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky ? 1. díl.. online. UK Praha, 2004. ISBN 80-7290-189-3.
  • M. Ausbergová, R. Folk:. Rozvíjení myšlení žáků při vyučování.. SPN, Praha, 1999.
  • M.Hejný:. Teória vyučovania matematiky.. Bratislava SPN, 1996. ISBN 80-08-01344-3.
  • Van Dormolen, J. Didaktik der Mathematik. Braunschweig, Vieweg, 1978.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr