Vyučující
|
-
Břehovský Jiří, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Seznámit studenty s vývojem a úkoly didaktiky matematiky. Didaktické prostředky, metody a formy práce, příprava učitele na hodinu a její rozbor, práce s učebnicí a pomůckami. Vývoj a úkoly vyučování matematiky - matematický jazyk, metodické rozbory výuky jednotlivých učebních témat aritmetiky, algebry a geometrie. Přednášky: 1. Úvod. Předmět, metody a úkoly didaktiky matematiky. 2. Přehled vývoje matematiky jako vědy a vývoje vyučování matematice. 3. Didaktické problémy a prostředky matematického vzdělávání. 4. Organizace vyučování matematice. 5. Metody vyučování matematiky. Učební a vyučovací styly. 6. Metody teorie poznání v matematice. Matematické myšlení. 7. Matematický jazyk a vyučování matematice. Matematizace reálných situací. 8. Množiny, relace, operace, číselné obory - zavedení na ZŠ. 9. Výrazy, rovnice, nerovnice, funkce - zavedení na ZŠ. 10. Slovní úlohy - metodika řešení na ZŠ. 11. Vytváření geometrických pojmů a představ ve výuce matematiky. 12. Geometrická zobrazení a míra - zavedení na ZŠ. 13. Geometrické konstrukce - metodika řešení na základní škole. 14. Rezerva. Semináře: 1. Matematika v učebních plánech škol. Rámcový vzdělávací program pro ZV. 2. Sledování a rozbor vyučovací hodiny. 3. Příprava na vyučovací hodinu matematiky. 4. Příprava a hodnocení písemné práce. 5. Praktické ukázky metod zefektivňujících vyučovací proces. 6. Práce s učebnicí a literárními pomůckami. 7. Práce s učebními pomůckami. Experiment v matematice.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Seznámit studenty s vývojem a úkoly didaktiky matematiky. Didaktické prostředky, metody a formy práce, příprava učitele na hodinu a její rozbor, práce s učebnicí a pomůckami. Vývoj a úkoly vyučování matematiky - matematický jazyk, metodické rozbory výuky jednotlivých učebních témat aritmetiky, algebry a geometrie.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti
|
Předpoklady
|
Středoškolská matematika
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Zápočet. Rozsah učiva stanoven sylabem. Zvládnutí učiva matematické analýzy, algebry a geometrie, spolu s učivem pedagogiky a psychologie.
|
Doporučená literatura
|
-
Metodické příručky k těmto učebnicím.
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. MŠMT, 2005.
-
Učebnice matematiky pro ZŠ. Praha, Fortuna, 1991.
-
Vzdělávací program Základní škola. Praha, Fortuna, 1996.
-
Gábor, O. - Kopanev, O. - Križalkovič, K. Teória vyučovania matematiky 1.. &, &.
-
Kopka, J.:. Výzkumný přístup při výuce matematiky.. Ústí n.L., 2007. ISBN 80-8084-064-4.
-
Květoň, P. - Burian, K. - Šimon, J. Kapitoly z didaktiky matematiky III. Ostrava, 1990.
-
Květoň, P. Kapitoly z didaktiky matematiky I, II. Ostrava, 1990.
-
Mikulčák, J. Didaktika matematiky. Praha, SPN, 1982.
-
Van Dormolen, J. Didaktik der Mathematik. Braunschweig, Vieweg, 1978.
|