Vyučující
|
-
Příhonská Jana, doc. RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Při výuce bude provedeno seznámení s metodikou výuky základních partií učiva matematiky střední školy, zejména gymnázia. Ve cvičeních studenti prezentují ukázky výkladu těchto partií a na konkrétních příkladech procvičují metodické postupy výuky. 1. Množiny a matematická logika. 2. Rovnice a nerovnice v oboru reálných čísel. 3. Elementární funkce, rozvoj funkčního myšlení. 4. Goniometrie - didaktické aspekty výkladu, aplikace goniometrických funkcí.. 5. Geometrie v rovině a prostoru - didaktické aspekty výuky. 6. Analytická geometrie - didaktické aspekty výuky. 7. Komplexní čísla a jejich využití. 8. Kombinatorika - kombinatorické modely, postupy a principy - didaktické aspekty výuky. 9. Pravděpodobnost a matematická statistika. 10. Vektory - didaktické aspekty výkladů, aplikace. 10. Analytická geometrie - didaktické aspekty výkladu. 11. Posloupnosti a řady. 12. Diferenciální a integrální počet. 13. Finanční gramotnost - aspekty rozvoje finanční gramotnosti žáků. 14. Opakování.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Prezentace a obhajoba písemné práce, Problémové metody (badatelské, výzkumné)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Metoda generovaných problémů, výzkumný přístup při výuce matematiky. Metodický rozbor témat učiva - Základní poznatky (logika, množiny, číselné obory), rovnice, planimetrie, funkce, goniometrie, stereometrie, kombinatorika, pravděpodobnost a statistika, analytická geometrie, posloupnosti a řady, diferenciální a integrální počet.
Vědet jak učit:Základní poznatky. Rovnice a nerovnice. Planimetrie. Funkce. Goniometrie. Stereometrie. Komplexní čísla. Kombinatorika. Analytická geometrie. Posloupnosti a řady. Diferenciální a integrální počet. Počítače ve výuce matematiky.
|
Předpoklady
|
zkouška z didaktiky matematiky pro ZŠ
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kombinovaná zkouška, Analýza výkonů studenta, Test
Rozsah znalostí je stanoven sylabem. Je nutné předchozí absolvování předmětu Didaktika matematiky pro základní školy.
|
Doporučená literatura
|
-
Mathematical Investigations in School Mathematics 1 and 2. ILS. University of Oslo, 1997.
-
Učebnice matematiky pro SŠ (Prometheus).
-
J. Kopka:. Fibonacci sequence (rukopis-investigative approach).
-
J. Kopka:. Hrozny problémů ve školské matematice.. Ústí nad Labem,UJEP, 1999. ISBN 80-7044-247-6.
-
J. Kopka:. Logika (rukopis-učební text pro gymnázia).
-
J. Kopka:. Výzkumný přístup při výuce matematiky.. Ružomberok, KU, 2006. ISBN 80-8084-064-4.
-
Josef Molnár a kolektiv. Geometrická představivost. Olomouc, 2014. ISBN 978-80-244-4057-6.
-
Josef Molnár a kolektiv. Geometrická představivost. Olomouc, 2014. ISBN 978-80-244-4057-6.
-
Josef Polák. Didaktika matematiky (II. část - Obecná didaktika matematiky). Plzeň, 2016. ISBN 978-80-7489-326-1.
-
Josef Polák. Didaktika matematiky (II. část - Obecná didaktika matematiky). Plzeň, 2016. ISBN 978-80-7489-326-1.
-
Josef Polák. Didaktika matematiky (Jak učit matematiku zajímavě a užitečně). Plzeň, 2014. ISBN 978-80-7238-449-5.
-
Josef Polák. Didaktika matematiky (Jak učit matematiku zajímavě a užitečně). Plzeň, 2014. ISBN 978-80-7238-449-5.
-
M.Hejný:. Teória vyučovania matematiky.. Bratislava SPN, 1996. ISBN 80-08-01344-3.
|