Vyučující
|
-
Bímová Daniela, Mgr. Ph.D.
-
Příhonská Jana, doc. RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
V přednáškách bude stručně proveden teoretický úvod do uvedených témat a seznámení se základními pojmy z didaktického hlediska. Všechny tyto pojmy budou vykládány z hlediska jejich aplikace při výuce matematiky na 1. stupni základní školy, přičemž přesnost výkladu se podřídí tomuto hledisku. Dále budou přednesena didaktická témata, která budou pokračovat v dalším semestru. Vybavit studenty elementárními návyky a dovednostmi k výuce geometrie na 1. stupni ZŠ - výklad učiva, metodické postupy. Vytvářet a pracovat s učebními pomůckami. Provádět jednoduché konstrukce a konstrukce geometrických útvarů. Přednášky: 1.- 2. Pojetí školské geometrie. Planimetrie. Základní geometrické pojmy. Bod, přímka, rovina. Úsečka, polopřímka, polorovina, úhel, rovinné obrazce. Vytváření pojmů. 3.- 4. Stereometrie. Základní pojmy. Prostor, poloprostor. Prostorová tělesa, jejich síť. 5.- 6. Znázorňování geometrických útvarů. Zobrazovací metody - volné rovnoběžné promítání, Mongeovo promítání. 7.- 8. Binární relace v geometrii. Relace shodnost a rovnost, podobnost. Relace rovnoběžnost, mimoběžnost, různoběžnost, kolmost. Vzájemné polohy útvarů. 9.-10. Binární operace v geometrii. Grafický součet a rozdíl úseček, (úhlů). Operace s bodovými množinami. Skládání shodných zobrazení. 11.-12. Efektivita - aktivizující formy práce. Motivace - funkce, metody. 13.-14. Rezerva Cvičení: Probírá se látka vyložená na přednášce v předešlém týdnu, jak teorie, tak i praktické aplikace. Procvičování didaktických aplikací v učivu matematiky na 1. stupni ZŠ. 1.- 2. Pomůcky na vyučování geometrie, charakteristika učiva, dovednosti, názornost. 3.- 4. Planimetrie - vytváření pojmů. Rovinné obrazce. 5.- 6. Znázornění geometrických rovinných útvarů, rýsování, konstrukce, úsečky. 9.- 10. Střed úsečky, osa úhlu. Trojúhelníková nerovnost. 11.- 12. Konstrukce trojúhelníku, náčrtky. Vnitřní úhly, obvod trojúhelníku. 13.- 14. Konstrukce pravoúhelníků, kolmice, rovnoběžky - obdélník, čtverec.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Teoretický úvod do témat: Planimetrie - pojmotvorný proces. Stereometrie - pojmotvorný proces. Znázorňování těles - základní druhy promítání. Relace - porovnávání útvarů a jejich vzájemné polohy. Operace - skládání zobrazení. Motivace a efektivita vyučovacího procesu. Vybavení elementárními návyky a dovednostmi k výuce geometrie na 1. stupni ZŠ - výklad učiva, metodické postupy. Vytvářet a pracovat s učebními pomůckami. Provádět jednoduché konstrukce a konstrukce geometrických útvarů.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti
|
Předpoklady
|
Znalosti středoškolské matematiky
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Prezentace tvůrčí a umělecké činnosti studenta
Účast, aktivita, úspěšné absolvování 2 testů, odevzdání semestrální práce. Učivo matematiky pro střední školu. Vypracování semestrálních prací - zhotovení zadaných učebních pomůcek (pro samostatnou práci žáků či výklad učiva) z geometrie, připravit ukázkovou výkladovou vyučovací hodinu.
|
Doporučená literatura
|
-
Osnovy a metodické příručky k těmto učebnicím..
-
Rámcový vzdělávací program pro ZV..
-
Učebnice matematiky pro 1.-5. ročník základní školy..
-
Vzdělávací program Základní škola. Praha, Fortuna 1996..
-
Divíšek, J. a kol. Didaktika matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ. Praha, SPN 1989.. &, &.
-
Kouřim, J. a kol. Základy elementární geometrie pro učitelství l. st. ZŠ. Praha, SPN, 1985.
-
Perný, J. Kapitoly z elementární geometrie I. Liberec, TUL, 2009..
|