Vyučující
|
-
Bímová Daniela, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět je zaměřen na aplikace teorie poznatků z geometrie při výuce matematiky - rozvíjení geometrických představ, relace a operace, konstrukční úlohy, geometrická zobrazení a míra, nové směry ve výuce, práce s pomůckami. Semináře: 1.- 2. Nové směry a tendence ve výuce geometrie na ZŠ. Sledování a rozbor vyučovací hodiny. 3.- 4. Rozvíjení geometrických představ - základní geometrické pojmy planimetrie a stereometrie, 5.- 6. Binární relace a operace v geometrii na ZŠ. Konstrukční úlohy na ZŠ a jejich řešení. 7.- 8. Geometrická zobrazení v rovině a v prostoru na ZŠ, jejich vlastnosti, užití. Geometrická míra na ZŠ, její vlastnosti, způsoby zavádění na ZŠ. 9.-10. Učitelova činnost ve třídě, na tabuli, s pomůckami apod. Práce s talenty a slabšími žáky. 11. Rezerva.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět je zaměřen na aplikace teorie poznatků z geometrie při výuce matematiky - rozvíjení geometrických představ, relace a operace, konstrukční úlohy, geometrická zobrazení a míra, nové směry ve výuce, práce s pomůckami.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti
|
Předpoklady
|
Znalost středoškolské matematiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Prezentace tvůrčí a umělecké činnosti studenta
Docházka na cvičení, aktivita, odevzdání semestrální práce. Zvládnutí učiva matematických disciplin, zejména didaktiky matematiky a Elementární matematiky 1.
|
Doporučená literatura
|
-
Kouřim, J. a kol. Základy elementární geometrie. Praha, SPN 1985. Gábor, O. - Kopanev, O. - Križalkovič, K.: Teória vyučovania matematiky 1. Bratislava, SPN 1989. Hejný, M. a kol.: Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava, SPN 1990. Učebnice matematiky pro základní školy. Metodické příručky k těmto učebnicím. Vzdělávací program Základní škola. Praha, Fortuna 1996.. &, &.
|