Předmět: Matematika pro praxi 1

« Zpět
Název předmětu Matematika pro praxi 1
Kód předmětu KMA/KVMP1
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Břehovský Jiří, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Matematické úlohy a problémy ve školské matematice. Základní pojmy: matematická úloha a matematický problém, struktura procesu řešení úloh z pohledu didaktiky matematiky. 2. Klasifikace matematických úloh. Metody řešení matematických úloh. 3. Heuristické strategie - vymezení pojmu, historické souvislosti a pohledy na tuto problematiku (Polya, Schoenfeld, Zeitz, Kopka). Klasifikace matematických problémů a struktura jejich řešení. Klasifikace heuristických strategií. 4. Pokus omyl, Pokus ověření korekce. 5. Cesta zpět. 6. Systematické experimentování. 7. Užití falešného předpokladu. 8. Vypuštění podmínky. 9. Zavedené pomocného prvku. 10. Konkretizace a zobecnění. 11. Přeformulování problému. 12. Analogie. 13. Zobecnění a konkretizace. 14. Invariant.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra)
  • Účast na výuce - 6 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 14 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 8 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět je věnován matematickým úlohám, problémům a metodám jejich řešení. Primárně se zaměřuje na heuristické strategie a jejich využití při výuce matematiky na prvním stupni základní školy. Na cvičeních bude kladen důraz na praktické používání předkládaných řešitelských strategií s ohledem na budoucí profesi posluchačů. Během semestru budou zadávány seminární práce, jejichž výsledky budou studenti na jednotlivých cvičeních prezentovat. Úspěšné řešení a prezentace bude nutnou podmínkou získání zápočtu.
Získání dovedností k rozvíjení geometrických představ žáků a pro výuku aritmetiky a geometrie pro žáky se SVP.
Předpoklady
Absolvování kurzu Matematika 1 - 4, Didaktiky matematiky1,2. Využití různých metod řešení úloh. Práce s PC. Aktivní využití aplikace PowerPoint, Microsoft Excel, SMART Notebook.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Zápočet.: Aktivní účast studenta na cvičeních. Vypracování seminární práce. Rozsah znalostí je stanoven sylabem.
Doporučená literatura
  • ČIŽMÁR, J.. Dejiny matematiky od najstarších čias po súčasnosť. Bratislava. 2017.
  • KOPKA, J. Umění řešit matematické problémy. Praha. 2013.
  • KUŘINA, F. Matematika a řešení úloh. České Budějovice. 2011.
  • POLYA, G.. Jak to řešit?. Praha. 2016.
  • VONDROVÁ. N. Matematická slovní úloha. Praha. 2020.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr