Předmět: Matematika pro praxi 2

« Zpět
Název předmětu Matematika pro praxi 2
Kód předmětu KMA/KVMP2
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Bímová Daniela, Mgr. Ph.D.
  • Příhonská Jana, doc. RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cvičení: Náplní předmětu bude výuka aritmetiky pro žáky se SVP, praktické aplikace učiva a jeho procvičování v učivu matematiky na 1. stupni ZŠ s využitím názoru a vhodných kompenzačních pomůcek a dále výuka vybraných partií geometrie s ohledem na jejich aplikaci ve výuce matematiky na 1. stupni ZŠ. Tématické okruhy: 1. Klasifikace specifických poruch učení v matematice (kalkulastenie, hypokalkulie, oligiokalkulie, akalkulie, parakalkulie. 2. Diagnostika poruch učení v matematice. 3. Zásady práce s žáky s poruchou matematických schopností. 4. Praktické postupy při reedukaci poruch učení - přirozená čísla a početní operace s nimi. 5. Praktické postupy při reedukaci poruch učení - zlomky. 6. Praktické postupy při reedukaci poruch učení - slovní úlohy. 7. Interaktivní prostředky při výuce matematiky. 8. Planimetrie - vytváření pojmů (především názvů rovinných obrazců: trojúhelníky a čtyřúhelníky, jejich třídění a vlastnosti) s využitím různých druhů modelů. Stříhání a skládání papíru, geodeska, dřívková geometrie, užití modelíny, softwaru GeoGebra atd. 9. Stereometrie - vytváření pojmů (především názvů základních těles a jejich částí) s využitím různých druhů modelů. "Krabicová geometrie", krychlové stavby a krychlová tělesa, jejich pravoúhlé plány. Software GeoGebra. 10. Spontánní stereometrie - úlohy zaměřené na procvičení témat sítě těles, geometrie povrchu těles, pohyb těles, kombinatorická geometrie těles a prostorová bludiště úrovní odpovídající žákům 1. stupně ZŠ. 11. Relace v geometrii - shodnost rovinných obrazců (průsvitka, obtisk); podobnost rovinných obrazců (užití stavebnic a her); rovnoběžnost, různoběžnost a mimoběžnost přímek, rovnoběžnost a různoběžnost přímky a roviny, resp. rovin určované v sepětí s modely těles. 12. Operace v geometrii - grafické sčítání a odčítání úseček a úhlů na modelech, dřívková geometrie. 13. Shodná zobrazení v rovině a prostoru - osová souměrnost, středová souměrnost, posunutí, otočení a identita v rovině a prostoru, rovinová souměrnost v prostoru a jejich aplikace s využitím modelů, stavebnic, deskových her, krychlových staveb atd. Didaktické hry a hlavolamy v geometrii, jejich třídění a jejich využití pro pochopení učiva a rozvoj prostorové představivosti. 14. Míra (velikost) geometrických útvarů - délka úsečky, obsah obrazce, objem tělesa, velikost úhlu s využitím kompenzačních pomůcek (čtvercové a krychlové sítě). Jednotky a jejich převody s využitím převodních tabulek.

Studijní aktivity a metody výuky
Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra), Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů
  • Účast na výuce - 6 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 14 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 18 hodin za semestr
Výstupy z učení
Náplní předmětu bude výuka aritmetiky pro žáky se SVP, praktické aplikace učiva a jeho procvičování v učivu matematiky na 1. stupni ZŠ s využitím názoru a vhodných kompenzačních pomůcek a dále výuka vybraných partií geometrie s ohledem na jejich aplikaci ve výuce matematiky na 1. stupni ZŠ.
Rozvoj matematických schopností žáků 1. stupně základní školy, práce se žáky se specifickými poruchami, schopnost samostatného řešení matematických problémů
Předpoklady
Práce s PC

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Aktivní účast na cvičení, vypracování a prezentace seminární práce.
Doporučená literatura
  • Bělík, M. Geometrie s didaktikou. Ústí nad Labem: UJEP, 2005.
  • Blažková, R. Dyskalkulie a další specifické poruchy učení v matematice. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-5047-1.
  • Budínová, I. a kol. Matematika pro bystré a nadané žáky.. Brno: Edika, 2016. ISBN 978-80-266-1012-0.
  • Hejný, M., Kuřina, F. Dítě, škola a matematika.. Praha: Portál, 2001. ISBN 978-80-7367-397-0.
  • Chytrý, V., Prchalová, J. Geometrie s didaktikou II. Ústí nad Labem : UJEP, 2013. ISBN 978-80-7414-593-3.
  • Kaslová, M. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání.. Praha: Raabe., 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.
  • Kuřina, F. Matematika a porozumění světu.. Praha: Academia., 2009. ISBN 978-80-200-1743-7.
  • Novák, J. Dyskalkulie: metodika rozvíjení základních početních dovedností. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2004. ISBN 8073-11-029-6.
  • Příhonská, J. Digitální matematika/Matematika a její aplikace. In: Berki, J. (Ed.). Jak podpořit výuku e-technologiemi.. TUL, 2014. ISBN 978-80-7494-134-4.
  • Zelendová, E. Rozvíjíme matematické nadání žáků ? náměty pro 1. stupeň ZŠ. NÚV Praha, 2017. ISBN 978-80-7481-190-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr