Předmět: Metody řešení matematických úloh 1

« Zpět
Název předmětu Metody řešení matematických úloh 1
Kód předmětu KMA/MRMU
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Břehovský Jiří, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Ve cvičeních bude proveden rozbor matematických úloh zejména středoškolských z hlediska metod řešení a obsahu. Budou předloženy ukázky vzorových řešení, návrh nových metod řešení, zaměření se na netradiční metody řešení a aplikaci metod, které nejsou běžně používány. Součástí bude samostatné zpracování úloh ve formě referátů studentů. 1. Heuristické strategie 1 (zobecnění, konkretizace) 2. Heuristické strategie 2 (analogie) 3. Heuristické strategie 3 (hledání výjimek, opakování určitého postupu) 4. Heuristické strategie 4 (Přeformulování určitého problému) 5. Heuristické strategie 5 (Algebraická cesta) 6. Heuristické strategie 6 (Geometrická cesta) 7. Další základní heuristické strategie 8. Metoda generovaných problémů (geometrická zobrazení) 9. Metoda generovaných problémů (NIM hry) 10. Metoda generovaných problémů (znaky dělitelnosti) 11. Metoda generovaných problémů (dělitelnost) 12. Metoda generovaných problémů (Pythagorova věta) 13. Metoda generovaných problémů (posloupnosti)

Studijní aktivity a metody výuky
Pracovní činnosti (dílny)
  • Účast na výuce - 22 hodin za semestr
Výstupy z učení
Heuristické strategie řešení problemů, metoda generovaných problémů, výzkumný přístup při řečení problemů a zkoumání matematických situací. Opakování postupu, hledání vzorce, hledání výjimek a speciálních případů, zobecnění daných problémů, obrácené problémy. Důkazové úlohy, matematické určovací úlohy, úlohy s parametry, slovní úlohy a matematizace situací.
Praktické procvičení základních strategií řešení problémů. Hlubší procvičení metody generovaných problémů a zkoumání matematických situací.
Předpoklady
Složit zkoušku z algebry 3

Hodnoticí metody a kritéria
Systematické pozorování studenta

Vystoupení studentů a písemné práce.
Doporučená literatura
  • Cofman, J.:. What to solve?. New York, Oxford University, 1991.
  • Koman, M. - Vyšín, J.:. Malý výlet do moderní matematiky.. Praha, Mladá fronta, 1972.
  • Kopka, J.:. Hrozny problémů ve školské matematice. Ústí n.L. UJEP, 1999..
  • Kopka, J.:. Zkoumání ve školské matematice. Ružomberok, Katolická univerzita, 2006..
  • Mason, J.:. Thinking mathematically. Bristol, Addison-Wesley Publ. Company, Inc 1994..
  • Odvárko, O.:. Metody řešení matematických úloh. Praha, SPN 1990..
  • Zelinka, B.:. Rovinné grafy. Praha ŠMM, Mladá fronta 1970..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr