Vyučující
|
-
Břehovský Jiří, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Rozdělení úloh. Ukázky úloh a jejich zařazení. Rozdělení metod řešení. 2. Matematické soutěže na základní škole -Pythagoriáda, matematická olympiáda a další matematické soutěže. 3. Rozbor úloh, typy, zařazení. 4. Samostatné referáty studentů - řešení a tvorba úloh. 5. Algebraické úlohy určovací, důkazové, slovní - ukázky úloh, rozbor úloh. 6. Algebraické úlohy určovací, důkazové, slovní - samostatné referáty studentů - řešení a tvorba úloh. 7. Aritmetické úlohy - určovací, důkazové - ukázky úloh, rozbor úloh. 8. Aritmetické úlohy - samostatné referáty studentů - řešení a tvorba úloh 9. Geometrické úlohy - určovací, důkazové, pomocí množin bodů či zobrazení - ukázky úloh, rozbor úloh. 10. Geometrické úlohy - samostatné referáty studentů - řešení a tvorba úloh 11. Kombinatorické problémy - ukázky z testů, typy, metody řešení 12. Kombinatorické problémy - řešení a tvorba úloh 13. Algebrogramy- metody řešení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Pracovní činnosti (dílny), Problémové metody (badatelské, výzkumné), Seminář
- Účast na výuce
- 22 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s různými metodami řešení problémů, jako jsou: Heuristické strategie řešení problemů, metoda generovaných problémů, výzkumný přístup při řečení problemů a zkoumání matematických situací. Opakování postupu, hledání vzorce, hledání výjimek a speciálních případů, zobecnění daných problémů, obrácené problémy. Důkazové úlohy, matematické určovací úlohy, úlohy s parametry, slovní úlohy a matematizace situací.
Praktické procvičení základních strategií řešení problémů. Hlubší procvičení metody generovaných problémů a zkoumání matematických situací.
|
Předpoklady
|
Složit zkoušku z algebry 3
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Systematické pozorování studenta
Vystoupení studentů a písemné práce.
|
Doporučená literatura
|
-
B. Novák, Molnár, J. a kol.:. Deset let s matematickým klokanem.. UP, Olomouc, 2005.
-
G. Polya:. How to Solve it.. Princeton University Press, Princeton, USA, 1985.
-
HEJNÝ, M., NOVOTNÁ, J., STEHLÍKOVÁ, N. Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky ? 1. díl.. online. UK Praha, 2004. ISBN 80-7290-189-3.
-
J. Molnár:. Světová federace národních matematických soutěží a my.. UP, Olomouc, 2007.
-
J. Švrček:. Tvorba a využití gradovaných řetězců matematických úloh.. UP, Olomouc, 2008.
-
M. Ausbergová, R. Folk:. Rozvíjení myšlení žáků při vyučování.. SPN, Praha, 1999.
-
M. Cirjak:. Zbierka divergentných a iných neštandardných úloh (tvorivosť v matematike).. Essox, Prešov, 2000.
|