Předmět: Nestandardní přístupy ve výuce matematiky

« Zpět
Název předmětu Nestandardní přístupy ve výuce matematiky
Kód předmětu KMA/NPVM
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Břehovský Jiří, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Rozdělení úloh. Ukázky úloh a jejich zařazení. Rozdělení metod řešení. 2. Matematické soutěže na základní škole -Pythagoriáda, matematická olympiáda a další matematické soutěže. 3. Rozbor úloh, typy, zařazení. 4. Samostatné referáty studentů - řešení a tvorba úloh. 5. Algebraické úlohy určovací, důkazové, slovní - ukázky úloh, rozbor úloh. 6. Algebraické úlohy určovací, důkazové, slovní - samostatné referáty studentů - řešení a tvorba úloh. 7. Aritmetické úlohy - určovací, důkazové - ukázky úloh, rozbor úloh. 8. Aritmetické úlohy - samostatné referáty studentů - řešení a tvorba úloh 9. Geometrické úlohy - určovací, důkazové, pomocí množin bodů či zobrazení - ukázky úloh, rozbor úloh. 10. Geometrické úlohy - samostatné referáty studentů - řešení a tvorba úloh 11. Kombinatorické problémy - ukázky z testů, typy, metody řešení 12. Kombinatorické problémy - řešení a tvorba úloh 13. Algebrogramy- metody řešení.

Studijní aktivity a metody výuky
Pracovní činnosti (dílny), Problémové metody (badatelské, výzkumné), Seminář
  • Účast na výuce - 22 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s různými metodami řešení problémů, jako jsou: Heuristické strategie řešení problemů, metoda generovaných problémů, výzkumný přístup při řečení problemů a zkoumání matematických situací. Opakování postupu, hledání vzorce, hledání výjimek a speciálních případů, zobecnění daných problémů, obrácené problémy. Důkazové úlohy, matematické určovací úlohy, úlohy s parametry, slovní úlohy a matematizace situací.
Praktické procvičení základních strategií řešení problémů. Hlubší procvičení metody generovaných problémů a zkoumání matematických situací.
Předpoklady
Složit zkoušku z algebry 3

Hodnoticí metody a kritéria
Systematické pozorování studenta

Vystoupení studentů a písemné práce.
Doporučená literatura
  • B. Novák, Molnár, J. a kol.:. Deset let s matematickým klokanem.. UP, Olomouc, 2005.
  • G. Polya:. How to Solve it.. Princeton University Press, Princeton, USA, 1985.
  • HEJNÝ, M., NOVOTNÁ, J., STEHLÍKOVÁ, N. Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky ? 1. díl.. online. UK Praha, 2004. ISBN 80-7290-189-3.
  • J. Molnár:. Světová federace národních matematických soutěží a my.. UP, Olomouc, 2007.
  • J. Švrček:. Tvorba a využití gradovaných řetězců matematických úloh.. UP, Olomouc, 2008.
  • M. Ausbergová, R. Folk:. Rozvíjení myšlení žáků při vyučování.. SPN, Praha, 1999.
  • M. Cirjak:. Zbierka divergentných a iných neštandardných úloh (tvorivosť v matematike).. Essox, Prešov, 2000.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr