Název předmětu | Elementární aritmetika s didaktikou 2 |
---|---|
Kód předmětu | KMA/PDA2* |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | 3 |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Témata seminářů: 1. Budování pojmové struktury - motivace, separované modely, univerzální modely, abstraktní znalosti, krystalizace. 2. Zlomky, pojmy, práce s nimi. Využití názoru při práci se zlomky. 3. Výpočet části z celku (znázornění). Výpočet více částí z celku. Desetinná čísla. 4. Jednoduché slovní úlohy s jednou operací - metodický postup, typy úloh. 5. Složené slovní úlohy - metodický postup (názor). 6. Poznávání operace sčítání přirozených čísel - komparace metod. Zápis přirozeného čísla v různých číselných soustavách 7. Dělitelnost přirozených čísel, společný násobek a dělitel - aplikační úlohy. 8. Vytváření přirozeného prostředí pro nabývání dalších zkušeností s čísly. 9. Transmisivní a konstruktivistický přístup k výuce matematiky. 10. Konvergentní a divergentní myšlení v matematice, specifika na 1. stupni ZŠ. Algoritmy na 1. stupni ZŠ. 11. Aktivizující činnosti ve vyučování matematice na 1. stupni ZŠ Badatelsky orientovaná výuka. 12. Logicko-kombinační myšlení žáků - metody jeho rozvoje, aktivizující činnosti. 13. Formalismus v matematice - formální a neformální znalosti, diagnostika formalismu. 14. Digitální technologie - pozitiva a negativa při jejich využívání.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra), Demonstrace dovedností studentů
|
Výstupy z učení |
Vybavit studenty poznatky, návyky a dovednostmi k využití aktivizujících činností ve výuce u vybraných témat matematiky na 1. stupni ZŠ (zlomky, slovní úlohy, přirozená čísla, desetinná čísla, dělitelnost) rozvoj konvergentního a divergentního myšlení, logicko-kombinačního myšlení, využití moderních informačních technologií ve výuce. Komentování matematických pojmů, příprava matematických her, soutěží, cvičení.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti. |
Předpoklady |
Účast na seminářích, úspěšné absolvování Didaktiky aritmetiky 1
KMA/KDA1* ----- nebo ----- KMA/PDA1* |
Hodnoticí metody a kritéria |
Praktická demonstrace získaných dovedností, Prezentace nabytých zkušeností prostřednictvím portfolia
Účast na seminářích, zápočtový test, seminární práce. Samostatné výstupy. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
---|