Vyučující
|
-
Picková Helena, Mgr. Ph.D.
-
Charvátová Lenka, PhDr.
-
Příhonská Jana, doc. RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata seminářů: 1. Budování pojmové struktury - motivace, separované modely, univerzální modely, abstraktní znalosti, krystalizace. 2. Zlomky, pojmy, práce s nimi. Využití názoru při práci se zlomky. 3. Výpočet části z celku (znázornění). Výpočet více částí z celku. Desetinná čísla. 4. Jednoduché slovní úlohy s jednou operací - metodický postup, typy úloh. 5. Složené slovní úlohy - metodický postup (názor). 6. Poznávání operace sčítání přirozených čísel - komparace metod. Zápis přirozeného čísla v různých číselných soustavách 7. Dělitelnost přirozených čísel, společný násobek a dělitel - aplikační úlohy. 8. Vytváření přirozeného prostředí pro nabývání dalších zkušeností s čísly. 9. Transmisivní a konstruktivistický přístup k výuce matematiky. 10. Konvergentní a divergentní myšlení v matematice, specifika na 1. stupni ZŠ. Algoritmy na 1. stupni ZŠ. 11. Aktivizující činnosti ve vyučování matematice na 1. stupni ZŠ Badatelsky orientovaná výuka. 12. Logicko-kombinační myšlení žáků - metody jeho rozvoje, aktivizující činnosti. 13. Formalismus v matematice - formální a neformální znalosti, diagnostika formalismu. 14. Digitální technologie - pozitiva a negativa při jejich využívání.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra), Demonstrace dovedností studentů
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 18 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Vybavit studenty poznatky, návyky a dovednostmi k využití aktivizujících činností ve výuce u vybraných témat matematiky na 1. stupni ZŠ (zlomky, slovní úlohy, přirozená čísla, desetinná čísla, dělitelnost) rozvoj konvergentního a divergentního myšlení, logicko-kombinačního myšlení, využití moderních informačních technologií ve výuce. Komentování matematických pojmů, příprava matematických her, soutěží, cvičení.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
|
Předpoklady
|
Účast na seminářích, úspěšné absolvování Didaktiky aritmetiky 1
KMA/PDAR1
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Praktická demonstrace získaných dovedností, Prezentace nabytých zkušeností prostřednictvím portfolia
Účast na seminářích, zápočtový test, seminární práce. Samostatné výstupy.
|
Doporučená literatura
|
-
RVP ZV.
-
Učebnice matematiky pro 1. stupeň základní školy.
-
DIVÍŠEK, J. a kol. Didaktika matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ.. Praha: SPN, 1989.
-
HEJNÝ, M. KUŘINA, F. Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-581-4.
-
HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola a matematika.. Praha: Portál., 2001. ISBN 978-80-7367-397-0.
-
KASLOVÁ, M. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání.. Praha: Raabe., 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.
-
KUŘINA, F. a kol. Matematika a porozumění světu.. Praha: Academia., 2009. ISBN 978-80-200-1743-7.
-
KUŘINA, F. a kol.. Matematika jako pedagogický problém.. Hradec Králové: Gaudeamus., 2016. ISBN 978-80-7435-644-5.
-
MATĚJČEK, Z. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa: základní duševní potřeby dítěte: dítě a lidský svět.. Praha: Grada, 2005. ISBN 978-80-247-0870-6.
|