Vyučující
|
-
Příhonská Jana, doc. RNDr. Ph.D.
-
Charvátová Lenka, PhDr.
-
Bímová Daniela, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
V přednáškách je nastínen stručný teoretický úvod do uvedených témat a je provedeno seznámení se základními pojmy z didaktického hlediska. Všechny pojmy budou vykládány z hlediska jejich aplikace při výuce matematiky na 1. stupni základní školy, přičemž přesnost výkladu se podřídí tomuto hledisku. Na cvičeních se probírá učivo vyložené na předcházející přednášce včetně praktických aplikací v učivu matematiky na 1. stupni ZŠ. 1. Axiomatická výstavba geometrie - soustavy a skupiny axiómů, modely neeuklidovských geometrií. 2. - 3. Planimetrie - základní geometrické pojmy (bod, přímka, rovina), odvozené pojmy (polopřímka, úsečka, úhel, polorovina, atd.), kružnice. 4. - 5. Rovinné obrazce a jejich vlastnosti. 6. Stereometrie - základní pojmy (bod, přímka, rovina, prostor) 7. - 8. Základní tělesa, jejich vlastnosti a sítě. Platónská tělesa. Papírové modely těles. 9. - 10. Znázorňování útvarů v prostoru. Zobrazovací metody - volné rovnoběžné promítání (řešení prostorových úloh ve VRP, řezy krychle rovinou) 11. Mongeovo promítání (základní principy, pohledy na tělesa). 12. - 13. Míra geometrických útvarů, její vlastnosti. Délka úsečky, obsah obrazce, objem tělesa, velikost úhlu. Jednotky měr. 14. Množiny bodů daných vlastností.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Demonstrace dovedností studentů, Seminář, Prezentace práce studentů
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Axiomatická výstavba geometrie. Stručný teoretický úvod do témat planimetrie a stereometrie, seznámení se se základními pojmy z didaktického hlediska. Jednoduché planimetrické konstrukce rovinných geometrických útvarů. Zobrazovací metody - volné rovnoběžné promítání, Mongeovo promítání - jejich základní principy a zobrazování základních těles v nich. Míra geometrických útvarů a její vlastnosti. Vybavení elementárními návyky a dovednostmi potřebnými při výuce geometrie na 1. stupni ZŠ - výklad učiva, metodické postupy, vytváření učebních pomůcek a práce s nimi.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
|
Předpoklady
|
Znalosti základosškolské a středoškolské geometrie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Prezentace tvůrčí a umělecké činnosti studenta, Test
Aktivní účast na cvičeních, úspěšné absolvování 2 testů, úspěšné odevzdání seminární práce (zhotovení zadaných učebních pomůcek pro samostatnou práci žáků, jejich prezentace či výklad učiva - příprava a prezentace ukázkové výkladové vyučovací hodiny).
|
Doporučená literatura
|
-
Osnovy a metodické příručky k těmto učebnicím..
-
Rámcový vzdělávací program pro ZV..
-
Učebnice matematiky pro 1.-5. ročník základní školy..
-
Vzdělávací program Základní škola. Praha, Fortuna 1996..
-
Bartlová, E. Míra geometrických útvarů v učivu matematiky druhého stupně základní školy. Brno, 2011.
-
Divíšek, J. a kol. Didaktika matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ. Praha, SPN 1989.. &, &.
-
Etzold, H. - Petzschler, I. Nápadník aktivit a her do hodin matematiky pro 2. stupeň ZŠ, SŠ a gymnázia. Brno, 2013. ISBN 978-80-266-0174-6.
-
Chytrý, V. - Prchalová, J. Geometrie s didaktikou II. Ústí nad Labem, 2013.
-
Kouřim, J. a kol. Základy elementární geometrie pro učitelství l. st. ZŠ. Praha, SPN, 1985.
|