Vyučující
|
-
Příhonská Jana, doc. RNDr. Ph.D.
-
Charvátová Lenka, PhDr.
|
Obsah předmětu
|
1. Klasifikace specifických poruch učení v matematice (kalkulastenie, hypokalkulie, oligiokalkulie, akalkulie, parakalkulie. 2. Diagnostika poruch učení v matematice. 3. Zásady práce s žáky s poruchou matematických schopností. 4. Praktické postupy při reedukaci poruch učení - přirozená čísla a početní operace s nimi. 5. Praktické postupy při reedukaci poruch učení - zlomky. 6. Praktické postupy při reedukaci poruch učení - slovní úlohy. 7. Interaktivní prostředky při výuce matematiky. 8. Pojetí výuky geometrie. Planimetrie (SVP) - vytváření pojmů, především rovinných obrazců s využitím modelů. Trojúhelníky, čtyřúhelníky, jejich třídění a vlastnosti. Stříhání a skládání papíru. Geodeska. Dřívková geometrie. Užití Geogebry. Stereometrie (SVP) - vytváření pojmů, především základních těles s využitím modelů. Krychle, kvádr, jehlan, hranol, vlastnosti. "Krabicová geometrie". Krychlové stavby a krychlová tělesa. 9. Relace v geometrii (SVP) - shodnost (průsvitka), rovnoběžnost, různoběžnost a mimoběžnost přímek a rovin na modelech. 10. Operace v geometrii (SVP) - grafické sčítání a odčítání úseček (úhlů) na modelech. 11. Shodná zobrazení v rovině a prostoru pro žáky se SVP - osová, středová souměrnost v rovině a rovinová souměrnost v prostoru a jejích využití pomocí modelů. Translace, rotace, identita s využitím modelů. 12. Míra (velikost) geometrických útvarů pro žáky se SVP - délka úsečky, obsah obrazce, objem tělesa, velikost úhlu s využitím kompenzačních pomůcek (čtvercové a krychlové sítě). Parkety. Jednotky a jejich převody s využitím převodních tabulek. 13. Didaktické hry a hlavolamy v geometrii, jejich třídění. Využití pro pochopení učiva a rozvoj prostorové představivosti. 14. Rezerva.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 8 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Vybavit studenty dovednostmi pro výuku aritmetiky a geometrie pro žáky se SVP, praktické aplikace učiva a jeho procvičování v učivu matematiky na 1. stupni ZŠ s využitím názoru a vhodných kompenzačních pomůcek.
Získání dovedností k rozvíjení geometrických představ žáků a pro výuku aritmetiky a geometrie pro žáky se SVP.
|
Předpoklady
|
Absolvování kurzu Elementární aritmetiky a Elementární geometrie, Didaktiky aritmetiky 1,2 a Didaktiky geometrie. Využití různých metod řešení úloh. Práce s PC. Aktivní využití aplikace PowerPoint, Microsoft Excel, SMART Notebook.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Zápočet.: Aktivní účast studenta na cvičeních. Vypracování seminární práce. Rozsah znalostí je stanoven sylabem.
|
Doporučená literatura
|
-
BLAŽKOVÁ, R.. Dyskalkulie a další specifické poruchy učení v matematice.. Brno: Masarykova univerzita v Brně., 2009. ISBN 978-80-210-5047-1.
-
NOVÁK, J. Dyskalkulie: metodika rozvíjení základních početních dovedností.. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2004. ISBN 8073-11-029-6.
-
PERNÝ, J. Kapitoly z elementární geometrie 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2015. ISBN 978-80-7494-205-1.
-
PERNÝ, J. Kapitoly z elementární geometrie 2. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2015. ISBN 978-80-7372-540-2.
-
PŘÍHONSKÁ, J. Digitální matematika/Matematika a její aplikace.. TU v Liberci, 2014. ISBN 978-80-7494-134-4.
|