Předmět: Výběrový seminář

« Zpět
Název předmětu Výběrový seminář
Kód předmětu KMA/VS
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Příhonská Jana, doc. RNDr. Ph.D.
  • Žáková Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Rozbor úloh matematických olympiád a dalších soutěží na základních školách a nižším stupni středních škol. Rozdělení úloh. Ukázky vzorových řešení. Návrhy nových metod řešení a je-jich samostatné zpracování ve formě referátů. Semináře: 1. Rozdělení úloh. Ukázky úloh a jejich zařazení. Rozdělení metod řešení. 2. Matematické soutěže na základní škole - Pythagoriáda, matematická olympiáda a další matematické soutěže. Rozbor úloh, typy, zařazení. 3. Samostatné referáty studentů - řešení a tvorba úloh. 4. Algebraické úlohy určovací, důkazové, slovní - ukázky úloh, rozbor úloh. 5. Algebraické úlohy určovací, důkazové, slovní - samostatné referáty studentů - řešení a tvorba úloh. 6. Aritmetické úlohy - určovací, důkazové - ukázky úloh, rozbor úloh. 7. Aritmetické úlohy - samostatné referáty studentů - řešení a tvorba úloh 8. Geometrické úlohy- určovací, důkazové, pomocí množin bodů či zobrazení - ukázky úloh, rozbor úloh. 9. Geometrické úlohy - samostatné referáty studentů - řešení a tvorba úloh 10.Kombinatorické problémy - ukázky z testů, typy, metody řešení 11.Kombinatorické problémy - řešení a tvorba úloh 12.Algebrogramy - metody řešení. 13.Prezentace zpracovaných problémů 14.Rezerva.

Studijní aktivity a metody výuky
Projektová výuka
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 6 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem semináře je seznámit studenty s matematickými soutěžemi (Olympiáda, Pythagoriáda, Klokan) a rozborem jejich úloh. Vzorová řešení a hledání nových přístupů a metod řešení.
Hledání nových přístupů a metod řešení problémů. Organizace matematických soutěží (Olympiáda, Pythagoriáda, Klokan) a rozbor jejich úloh.
Předpoklady
Znalost středoškolské matematiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Docházka na seminář, samostatné výstupy studentů na semináři - rozbor úloh z matematických soutěží z hlediska různých metod řešení a didaktického postupu při řešení úloh, odevzdání semestrální práce - vyřešení zadané úlohy z matematické olympiády. Učební osnovy základní a obecné školy, základní metody řešení úloh na středoškolské úrovni.
Doporučená literatura
  • Hecht, T. - Sklenáriková, Z.:. Metódy riešenia matematických úloh.. Bratislava, SPN, 199.
  • Koman, M. - Vyšín, J.:. Malý výlet do moderní matematiky.. Praha, Mladá fronta, 1972.
  • Moravčík, J. - Vyšín, J.:. Dvacet pět let matematické olympiády v Československu.. Praha, ÚV MO, 1976.
  • Vyšín, J. Vybrané úlohy z matematických olympiád. Kategoria Z.. Bratislava, SPN, 1997.
  • Zedek, M. a kol.:. Vybrané úlohy z matematických olympiád. Kategorie B, C.. SPN, 1979.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr