Předmět: Mezinárodní obchod

« Zpět
Název předmětu Mezinárodní obchod
Kód předmětu KMG/MEO
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pěničková Zuzana, doc. Ing. Ph.D.
  • Demel Jaroslav, Ing. Ph.D.
  • Jáč Ivan, prof. Ing. CSc.
Obsah předmětu
Přednášky (témata): 1. Teorie mezinárodního obchodu 2. Obchodní struktury a toky 3. Obchodní politika 4. Společná obchodní politika EU 5. WTO, UNCTAD 6. BoP, směnné kurzy 7. Pohyb přímých zahraničních investic a investiční pobídky 8. Zahraniční obchod ČR 9. Internacionalizace 10. Metody mezinárodního obchodu

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
  • Příprava na zkoušku - 32 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 14 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je uvést studenta do problematiky mezinárodního obchodu včetně jeho teoretických a historických souvislostí. Předmět chce vysvětlit okolnosti a zákonitosti obchodu v mezinárodním měřítku a postavení obchodní politiky v hospodářských politikách států, státních seskupení a vybraných mezinárodních organizací a seznámit posluchače s dopadem obchodně politických nástrojů na podnikatelské subjekty a jejich činnost. Podává také přehled o podmínkách a možnostech vstupu podnikatelských subjektů na zahraniční trhy a variantách mezinárodního podnikání.
Studenti získají znalosti v daném předmětu v souladu s cílem a obsahem.
Předpoklady
Nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

písemná zkouška
Doporučená literatura
  • ČERNOHLÁVKOVÁ E., MACHKOVÁ, H. a kol. Mezinárodní obchodní operace. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3237-4.
  • FOJTÍKOVÁ, L. Zahraničně obchodní politika ČR. Historie a současnost. Praha: C.H.Beck, 2009. ISBN 978-80-7400-128-4.
  • KALÍNSKÁ, E. a kol. Mezinárodní obchod v 21. století. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3396-8.
  • KALÍNSKÁ, E., ŠTĚRBOVÁ, L. a kol. Mezinárodní obchod. Praha: Oeconomica, 2007. ISBN 978-80-245-1299-0.
  • KRAFT, J., FÁREK, J. Světová ekonomika a ekonomická integrace v období globalizace. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2008. ISBN 978-80-7372-413-9.
  • MACHKOVÁ, H., SATO, A., ZAMYKALOVÁ, M. a kol. Mezinárodní obchod a marketing. Grada Publishing, Praha 2002.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Ekonomická fakulta Studijní plán (Verze): Ekonomika a management mezinárodního obchodu (2013) Kategorie: Ekonomie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní