Předmět: Mezinárodní obchod

« Zpět
Název předmětu Mezinárodní obchod
Kód předmětu KMG/MO
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Demel Jaroslav, Ing. Ph.D.
  • Pěničková Zuzana, doc. Ing. Ph.D.
  • Beran Vojtěch, Ing.
Obsah předmětu
Přednášky (témata): 1. Obchod, jeho kořeny a motivy, pojmy vnitřní, zahraniční a mezinárodní obchod. 2. Přeshraniční a národní pojetí mezinárodního obchodu, koncept GVA v evidenci MO. 3. Vybrané mezinárodní organizace, jejich propojení a vliv na mezinárodní obchod {WTO, UNCTAD}. 4. Teorie mezinárodního obchodu. 5. Historie a současnost obchodní politiky ČR, společná obchodní politika EU. 6. Politiky EU související s mezinárodním obchodem. 7. Vybrané země (USA, Japonsko, BRICS) v mezinárodním obchodě. 8. Běžný účet a jeho interpretace v mezinárodním obchodě se zbožím. 9. Investice a investiční pobídky v mezinárodním obchodě. 10. Internacionalizační teorie v mezinárodním obchodě. 11. Konkurenceschopnost a mezinárodní obchod. 12. Aktuální vývoj mezinárodního obchodu. Semináře (témata): 1. Zadání případové studie (semestrální projekt). 2. Toky zboží a služeb v rámci celosvětové výměny zboží. 3. WTO, UNCTAD a jejich aktuální role ve světovém obchodě. 4. Teorie mezinárodního obchodu. 5. Společná obchodní politika EU. 6. Politiky EU související s mezinárodním obchodem. 7. Běžný účet a jeho interpretace v mezinárodním obchodě. 8. Investice a investiční pobídky v mezinárodním obchodě. 9. Konkurenceschopnost a mezinárodní obchod. 10. -12. Prezentace případových studií.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
  • Příprava na zkoušku - 32 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 14 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je uvést studenta do problematiky mezinárodního obchodu včetně jeho teoretických a historických souvislostí. Předmět chce vysvětlit okolnosti a zákonitosti obchodu v mezinárodním měřítku a postavení obchodní politiky v hospodářských politikách států, státních seskupení a vybraných mezinárodních organizací a seznámit posluchače s dopadem obchodně politických nástrojů na podnikatelské subjekty a jejich činnost. Podává také přehled o podmínkách a možnostech vstupu podnikatelských subjektů na zahraniční trhy a variantách mezinárodního podnikání.
Studenti získají znalosti v daném předmětu v souladu s cílem a obsahem.
Předpoklady
Nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Zápočet: Aktivní účast na seminářích, zpracování případové studie. Zkouška: Kombinovaná zkouška - 2x písemný test a závěrečné ústní přezkoušení
Doporučená literatura
  • Daniels, J., Radabaugh, L.H, and D. Sullivan. International Business, Global Edition, 17th Ed.. Harlow: Pearson, 2021. ISBN 978-12-9240-339-7.
  • FOJTÍKOVÁ, L. Zahraničně obchodní politika ČR. Historie a současnost. Praha: C.H.Beck, 2009. ISBN 978-80-7400-128-4.
  • FOJTÍKOVÁ, Lenka a Bohdan VAHALÍK. Zahraniční obchod České republiky pod vlivem globalizačních jevů a procesů. Ostrava: VŠB - Technická univerzita Ostrava, 2015. ISBN 978-80-248-3822-9.
  • KALÍNSKÁ, E. a kol. Mezinárodní obchod v 21. století. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3396-8.
  • Štěrbová, L. Mezinárodní obchod ve světové krizi 21.století. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4694-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr